Home Blog 5 Social media tips voor 2023
Let’s collab
tips voor social media in 2023
  • 10 jan 15:27
  • 3 min.
  • Blogs
akad demirdag
Akad Demirdag

5 Social media tips voor 2023

Hoe ziet het social media landschap eruit in 2023? Welke kanalen zijn interessant voor jouw business? In deze blog geven we je tips & tricks hoe je het beste kunt omgaan met jouw social media marketing en wat handige trends zijn voor jou.

Zet tekst om in audio

Als er één medium is die ontzettend hard is gegroeid de laatste jaren dan is dat wel podcasts. Podcasts vormen de perfecte manier om jezelf te voorzien van nieuws en updates terwijl je onderweg bent in de auto, op de fiets, tijdens het hardlopen of wanneer je lekker aan het wandelen bent. Wist je dat inmiddels ruim 6 miljoen Nederlanders weleens een podcast luisteren? Niet zo gek dus dat platformen als Spotify een heel aparte sectie voor podcasts hebben gereserveerd binnen de app. In 2023 wordt verwacht dat deze trend zal voortzetten en steeds meer (zakelijke) podcasts voorbij zullen komen.

Voor degene die het ‘standaard’ bloggen zat zijn is het opnemen van een audiofragment een frisse afwisseling. Mocht je beginnen met een podcast dan kun je de volgende tips in je achterhoofd houden.

  • Een aflevering mag gerust een uur duren – te korte podcasts zijn minder interessant
  • Maak een duidelijke signature voor je podcast – denk aan je thumbnail, intro of een vast einde
  • Hergebruik je (oude) blogs om in podcasts en probeer dit te vernieuwen in de vorm van een interview met een gast
  • Een prettige vlotte stem is wel wenselijk voor de luisterbaarheid van een podcast

je eigen podcast maken

TikTok voor eCommerce

Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin…grote kans dat ze nóg meer plaats moeten maken voor TikTok. Nu ook bedrijven de meerwaarde in zien van TokTok groeit dit platform gigantisch hard. Als bedrijf kun je hieraan meedoen door ook te gaan adverteren op TikTok. TikTok shopping is de nieuwste aanwinst van het social media platform dat specifiek is afgestemd aan eCommerce bedrijven. Het grote potentieel mag duidelijk zijn, gezien het enorme publiek van meer dan een miljard gebruikers.

Tiktok shopping voor bedrijven

Als verkoper heb je twee opties.

De eerste optie is met TikTok’s Shopping Direct-integratie creëer je een e-commerce-ervaring voor makers/verkopers die hun e-commercewinkel rechtstreeks vanaf het TikTok-platform willen runnen. Deze optie biedt een volledige e-commerce-ervaring met alles, inclusief processen na betaling, die plaatsvinden in de TikTok-app.

De tweede optie is met de Partner Integratie, waarbij verkopers de productcatalogi kunnen toevoegen via een TikTok Business-account en kopers kunnen shoppen en kopen in de TikTok-app. Alle (na)betalingsprocessen zoals retouren vinden echter plaats buiten TikTok app – dus op de webshop van het bedrijf.

Als consument kun je in de TikTok winkels een tabje zien waarbinnen je producten kunt bestellen en kunt toevoegen in de winkelmand – precies wat je gewend bent van een webshop. Om TikTok-shopping te kunnen gebruiken bieden vooralsnog onderstaande platformen een integratie:

Wix, OpenCart, BASE en ShopLine volgen snel.

Let op: Momenteel is TikTok-shopping geschikt voor zakelijke rekeninghouders in de volgende landen:

  • Verenigd Koninkrijk
  • Maleisië
  • Vietnam
  • Thailand
  • Indonesië
  • Filippijnen
  • Singapore

Zet de opmars zich voort?

Lange tijd gedacht als het social media platform dat ten einde is, maar in 2022 toch heel erg populair en zelfs weer groeiend. En sinds de overname van tech gigant Elon Musk nu ook weer volop in de belangstelling.

Elon Musk koopt twitter

Met de overname door Musk is het niet zo gek om te denken dat Twitter weer enorm zal groeien mede door vernieuwingen die zullen leiden in een groei in actieve gebruikers. Feit is dat de persoonlijkheid van Musk altijd reuring met zich meebrengt en vaker een aanleiding is voor groei in populariteit. In mijn ogen dus zeker weer de moeite waard!

Tip: Lees meer over adverteren op social media.

On top of mind blijven

Alle hippe video’s en nieuwe functies binnen social media doen je wellicht denken dat e-mailmarketing niet meer relevant is. Schijn bedriegt, want het is nog steeds een belangrijk onderdeel van goede content marketing. Het is een super handige en slimme manier om nieuwe leads binnen te halen en on top-of-mind te blijven bij je bestaande klanten en relaties. Het is wel de kunst om steeds goede nieuwsbrieven te maken. Hoe je dat doet lees je in mijn andere blog!

pets en co nieuwsbrief

Tip: Probeer onze email tool 30 dagen gratis uit.

 

Op het juiste moment posten

Facebook op z’n retour? Niet als het gaan om het gigantische gebruikersbestand. Want die is nog steeds super groot en dus prima relevant als je via social media een doelgroep wilt bereiken. Een van de dingen die je moet weten is wanneer je dan het beste iets kunt posten op het juiste moment voor maximale betrokkenheid. Op basis van cijfers uit het verleden adviseer ik je daarom om op de volgende tijdstippen iets te posten – afhankelijk van de dag in de week.

  • Maandag – tussen 11.00 en 12.00u
  • Dinsdag – tussen 10.00 en 15.00u
  • Woensdag – tussen 11.00 en 15.00u
  • Donderdag – tussen 14.00 en 16.00u
  • Vrijdag – tussen 13.00 en 16.00u

beste momenten social media berichten posten

Tip: Het publiceren van inhoud op de vroege ochtenden en halverwege de ochtenden laat over het algemeen méér betrokkenheid zien.

akad demirdag

Akad Demirdag

Eigenaar

Let’s collab
Plan een gesprekGratis SEO scan