Home Blog Overstappen op Google Analytics 4
Let’s collab
Overstappen op Google Analytics 4
  • 15 sep 18:36
  • 3 min.
  • Digital marketing
akad demirdag
Akad Demirdag

Overstappen op Google Analytics 4

Universal Analytics verwekt vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe gegevens meer in standaardproperty’s. Tref nu voorbereidingen door een Google Analytics 4-property in te stellen en daarnaar over te schakelen.

Mogelijk heb je deze melding al gezien toen je inlogde in je eigen Google Analytics. Misschien heb je vragen over waarom je moet overstappen op GA4 en wat de voordelen eigenlijk zijn? In deze blog zal ik de meestgestelde vragen behandelen over GA4 en waarom het zinvol is om nu al over te stappen. Let’s go!

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is een webanalyseservice om verkeer, conversies en gebruikersgedrag op websites en apps te meten. De oude versie van analytics van Google, bekend als Universal Analytics, is in gebruik sinds 2005. Bijna twee jaar geleden kondigde Google om Universal Analytics stop te zetten en nodigde het zijn gebruikers uit om over te stappen op Google Analytics 4.

Na juli 2023 stopt Universal Analytics dus met het verwerken van nieuwe hits (voor betalende Analytics 360 klanten is de deadline oktober 2023). De gegevens uit oude Analytics zullen nog minimaal zes maanden blijven bestaan. Maar uiteindelijk zal Google Analytics 4 wel Universal Analytics vervangen.

Is overstappen nodig?

Hier kan ik kort over zijn. Absoluut! Sterker nog, hoe eerder hoe beter, want dan kun je al beginnen met het verzamelen van (historische) gegevens. Over een jaar kun je de oude en nieuwe Analytics-rapporten jaar-op-jaar met elkaar vergelijken zodat je geen waardevolle data misloopt.

Welke voordelen biedt GA4?

GA4 biedt kort gezegd 3 sterke innovaties waardoor het veel beter is afgestemd aan nieuwe technologieën en wensen vanuit de markt.

  • Cross-platform user tracking
  • Betere privacy bescherming / GDPR naleving
  • Geavanceerde AI techniek

Cross-platform user tracking

Tegenwoordig gebruikt men meerdere apparaten om op het internet te gaan én ook nog eens vanaf verschillende platformen. Op werk, vakantie en in het weekend staan we altijd ‘AAN’. Misschien zien we op YouTube een video van een product, zien we dit voorbij komen op onze timeline, bezoeken we de website en bestellen we uiteindelijk bij de goedkoopste webshop. Hoe is de conversie dan nu behaald? Hier Google Signals om de hoek kijken. Google Signals zijn gegevens van geverifieerde gebruikers die hebben ingestemd met Ads Personalisatie. De signalen stellen website-analyse in staat om gebruikers te de-dupliceren en een meer uniform, beeld te geven van hoe die gebruikers omgaan met content.

Cross platform rapporten GA4

Betere privacy bescherming / GDPR naleving

Steeds vaker zien we berichten dat persoonlijke privacy data gelekt of gehacked wordt, dan wel wordt gebruikt voor commerciële doeleinden waarvoor de gebruiker geen toestemming heeft gegeven. Het ‘volgen’ van gebruikers is big business voor bedrijven en natuurlijk heel waardevol. In een onlangs geschreven blog heb ik uitgelegd welke consequenties dit had voor Google en waarom Google door de EU op de vingers is getikt.

Met GA4 heeft Google veranderingen doorgevoerd die een stuk meer privacy bescherming bieden voor de gebruiker. Zo wordt er een stuk minder gebruik gemaakt van cookies, maar meer ingezet op machine learning om gebruikers te tracken die geen toestemming hebben gegeven voor het bijhouden van gegevens.

Daarnaast is het nu mogelijk in GA4 om de gegevensverzameling te beheren op landen en regio niveau. Het blijft echter noodzakelijk om gebruikers toestemming te vragen om hun persoonlijke gegevens op te slaan.

gegevensverzameling per land of regio in GA4

Geavanceerde AI techniek

Zoals ik eerder heb vermeld verzamelen bedrijven gigantisch veel informatie, maar is het natuurlijk de truc om hier chocola van te maken. Anders heb je er namelijk niet veel aan. Google biedt geautomatiseerde inzichten om gebruikers te helpen de verzamelde gegevens te begrijpen en het veranderende ‘ecosysteem’ bij te houden.

Google gebruikt haar ultra slimme machine learning-algoritme om op basis van historische gegevens een voorspelling te kunnen doen. Dit is 90 dagen voor de detectie van dagelijkse afwijkingen en 32 weken voor de detectie van wekelijkse afwijkingen.

Zodra Analytics voldoende historische gegevens heeft verzameld, kan het je waardevolle trends en ongebruikelijke veranderingen laten zien: pieken of dalen in gebruikers, veranderingen in verkeersbronnen, stijgende inkomsten, enz.

automatische inzichten en voorspellingen in GA4

Je voordeel met SEO

Google Analytics is een van de meest populaire tools voor SEO omdat het zoveel statistieken heeft om te laten zien over de inhoud en de websiteprestaties in het algemeen.

Wil je graag weten hoe jij met GA4 voordeel kunt behalen voor je eigen website? Volg dan een Google Analytics training bij ons of neem contact op en besteed je SEO uit met één van onze SEO pakketten.

Uiteraard kun je mij ook altijd bereiken via e-mail voor vragen of advies.

akad demirdag

Akad Demirdag

Digital Marketeer - Director

Let’s collab
Plan een gesprekGratis SEO scan