Home ABC auto onderdelen
Let’s collab
ABC auto onderdelen hero

Voorraad van +2mln auto onderdelen slim managen

ABC auto onderdelen

Een gebruiksvriendelijke webshop lanceren met meer dan 2 miljoen auto-onderdelen? Dat vroeg voor ABC auto-onderdelen om een unieke aanpak. Gelukkig weten de slimme developers van Crossmedia House daar wel raad mee. Met succes!

Over de opdrachtgever: ABC auto onderdelen

ABC auto-onderdelen (2021) zit in Zuid-Holland. Het verkoopt meer dan 2 miljoen auto-onderdelen voor 48.000 automodellen aan particulieren én bedrijven. Dankzij samenwerkingen met leveranciers uit het buitenland biedt het bedrijf zijn producten tegen zeer concurrerende prijzen. Het lukt zelfs om de onderdelen in heel Nederland binnen enkele dagen te leveren.

automotive website laten maken

Uitdaging: gebruiksvriendelijke webshop

Auto-onderdelenwebshops zijn vaak al gauw ’too much’. Te veel aanbod in relatie tot te weinig overzicht. De wens van ABC auto-onderdelen luidde daarom: maak de online store duidelijk, snel, eenvoudig en vooral gebruiksvriendelijk. En zorg dat er meer dan 2 miljoen (!) producten aan gekoppeld worden, zonder dat de webshop enorm vertraagt of onoverzichtelijk wordt.

automotive website

Aanpak: online koppelingen

Om de wens van de onderdelenwinkel te laten uitkomen, trokken we 4 staaltjes vernuft uit de kast:

  1. Allereerst slimme, nieuwe techniek die WooCommerce ondersteunt: de REST-API. Daarmee koppelden we de webshopdatabase aan die van Aldoc, een van de grootste online automotive-onderdelencatalogi. We wisten dat alleen deze techniek dit aan kan. Dankzij deze koppeling halen we alle auto-onderdelen nu op, op basis van artikelnummer, kentekencheck of via MMT (merk, model, type).
  2. Een 2e koppeling legden we tussen Aldoc en de leverancier van ABC auto-onderdelen. Zó haalt de webshop alleen de producten op die de leverancier werkelijk kan leveren. Dat ophalen gebeurt vliegensvlug en direct gefilterd op basis van voertuig-detailinformatie.
  3. Daarnaast ontwikkelden we een zakelijk registratiesysteem, zodat ingeschreven klanten andere prijzen zien dan niet-ingeschreven klanten (bedrijven of particulieren).
  4. Tot slot bouwden we een automatisch informatiesysteem in dat klanten op de hoogte houdt van de status van hun bestelling. Natuurlijk inclusief track-and-trace-link dankzij de koppeling met DHL.

Bijzonderheid: hardlopers opsporen
Tijdens het ontwikkelproces dachten we goed na over hoe we de webshopdatabase zo relevant mogelijk houden voor de gebruikers. Immers, met meer dan 2 miljoen producten is het niet eenvoudig te ontdekken welke producten de hardlopers zijn. Daarom verzonnen we slimme oplossingen die de database opbouwt vanuit het zoekgedrag van de bezoeker. Dit geeft ABC auto-onderdelen de tools om veel slimmer marketing toe te passen op de producten die het best verkopen.

auto onderdelen webshop laten maken

Resultaat: de slimste auto-onderdelenwebshop

Met de inzet SEOGoogle Shopping en Google Ads maakten we ABC auto-onderdelen goed zichtbaar voor de juiste doelgroep. Hierdoor sturen we nu gericht op conversies en dus op koop. De webshop laadt bovendien razendsnel, zodat de kans op ongeduldige afhakers minimaal is. Klanten waarderen de webshop enorm, vooral omdat ook echt alleen de voorraad te zien is. En dat betekent leverzekerheid!

 

 

En dit vindt de opdrachtgever

“Crossmedia House heeft mij echt uit de brand geholpen. Na een mislukte samenwerking met een andere partij, hebben Akad en Niek mij uitstekend ondersteund in de ontwikkeling van de nieuwe webshop. Ze zijn zeer bekwaam en ik ben ze erg dankbaar voor alle inzet. Topteam!”

Let’s collab
Plan een gesprekGratis SEO scan