Home Blog De ultieme gids voor Google Ads campagne beheer
Let's Collab
De ultieme gids voor Google Ads campagne beheer
  • 20 feb 15:07
  • 9 min.
  • Digital marketing
stefan katalanc online marketeer
Stefan Katalanc

De ultieme gids voor Google Ads campagne beheer

We hebben allemaal Google Ads gezien. Of je het nu Google AdSense, AdWords of Ads noemt, het zijn advertenties die worden weergegeven in de zoekresultaten op Google. Leren hoe je ze moet opzetten is belangrijk, maar leren hoe je meer resultaten kun behalen en behouden, is een heel ander verhaal.

In deze gids bladeren we terug in de boeken en bekijken we welke stappen je wilt nemen nadat je de campagne hebt ingesteld. Of je nou een goed of slecht presterende Google-campagne hebt lopen, je wilt het regelmatig checken.

Wat is Google Ads?

Google Ads, Adwords gids

Het opzetten van een Google Ads-campagne is een belangrijk en essentieel stukje van de puzzel, maar daar houdt het werk niet op. Er bestaat niet zoiets als ‘passief inkomen’ bij het uitvoeren en beheren van Google Ads-campagnes.

Degenen die succesvolle advertentiecampagnes hebben, besteden veel tijd aan de backend om de prestaties van hun advertenties te evalueren, verschillende zoekwoorden te bekijken, de ontwerpen en kopieën om te wisselen en alles te testen aan de hand van belangrijke statistieken om te zien hoe ze presteren. Dit zijn de noodzakelijke stappen om een ​​campagne op te bouwen die je maanden en zelfs jaren kan betalen als je de spijker op de kop slaat.

Het is op de lange termijn het werk waard, maar je moet jouw campagnebeheer voor Google-advertenties goed uitvoeren wanneer je dergelijke resultaten verwacht.

Maar goed dat Google ons enkele eenvoudige manieren biedt om alles in de backend bij te houden. Ten eerste kun je e-mailmeldingen instellen om je te waarschuwen wanneer er iets met jouw campagne gebeurt.

Als je bijvoorbeeld meldingen wilt ontvangen voor mogelijke beleidsschendingen, kun je dit doen vanuit jouw Google Ads-account onder Instellingen en voorkeuren.

Stap 1: Controleer de huidige Google-advertentieprestaties

Voordat je kunt bepalen wat je moet wijzigen, moet je eerst naar jouw advertentieprestaties kijken en zien wat werkt en wat niet. Er zijn vijf belangrijke statistieken om op te letten:

  • vertoningen
  • klikken
  • kosten
  • conversies
  • klikfrequentie (CTR)

 

Vertoningen

Elke keer dat een advertentie wordt weergegeven en gezien door iemand op Google, vindt er een vertoning plaats. De beste manier om vertoningen te vergroten, is door het campagnebudget te verhogen. Dit kan je hoger in Google duwen, waardoor je meer zichtbaarheid krijgt. Budget speelt hierbij een rol, maar advertentiekwaliteit en relevantie zijn uiteindelijk de belangrijkste factoren.

Als Google besluit dat jouw advertentie niet relevant is voor de doelgroep die je target, zal Google jouw advertentie niet hoog genoeg weergeven en krijg je lage vertoningen en slechte prestaties.

 

Klikken

Dit is het brood en de boter van een Google-advertentiespecialist. Iedereen wil meer klikken. Een klik vindt plaats wanneer iemand jouw advertentie ziet en er vervolgens op klikt. In het ideale geval wil je zoveel mogelijk klikken, maar als jouw advertentie geen klikken ontvangt, wil je misschien de copy- of advertentietargeting heroverwegen.

 

Kosten

Kosten zijn de hoeveelheid geld die je uitgeeft, simpel toch? Wat belangrijker is, zijn de ‘kosten per klik’ of CPC.

De manier waarop getalenteerde adverteerders advertenties kunnen schalen, is door te bepalen hoeveel geld ze moeten investeren om een ​​klik of conversie te krijgen. Als je kunt vaststellen dat als je € 2 aan Google-advertenties uitgeeft, je € 5 verdient voor elke klik, dan is het op dat moment eenvoudig rekenen. Besteed € 4 en je verdient € 10, en blijf het vanaf daar opbouwen.

Het is echter niet zo eenvoudig. Het bod, kwaliteitsscore en advertentiepositie zijn van invloed op hoeveel je moet uitgeven. Het bod is het maximale bedrag dat je bereid bent te betalen voor een klik. De kwaliteitsscore is een beoordeling die Google geeft van 1 tot 10 op basis van hoe relevant jouw advertentie, bestemmingspagina en zoekwoorden zijn. De advertentierangschikking is de waarde van Google om te bepalen waar ze jouw advertentie in de SERP’s zullen plaatsen.

 

Conversies

Een conversie vindt plaats wanneer iemand de actie onderneemt die je wilt dat ze ondernemen; dit gebeurt buiten de resultatenpagina van de zoekmachine en op jouw bestemmingspagina of website. Als je bijvoorbeeld een advertentie voor een e-commerce winkel plaatst en je wilt dat mensen de advertentie zien, erop klikken en vervolgens een product kopen op jouw bestemmingspagina, zou dat elke keer dat iemand het aankoop doet een conversie zijn .

Google biedt ons manieren om dit bij te houden met behulp van het bijhouden van conversies, zoals besproken in de video hierboven.

 

Klikfrequentie (CTR)

Je CTR is de beste manier voor Google om de relevantie van jouw advertentie te meten. Hiermee kun je ook bepalen of de advertentie resoneert met de doelgroep die je hebt gekozen. Een hoge klikfrequentie betekent dat veel mensen de advertentie zien, erop klikken en converteren. Dat is een goed presterende advertentie.

Als je veel vertoningen of klikken krijgt, maar weinig conversies, kan dit betekenen dat jouw advertentietekst goed is, maar dat het product of de service die je verkoopt niet overeenkomt met de advertentie. Jouw CTR is een percentage op basis van het aantal klikken en vertoningen.

Click-through rate = aantal klikken / aantal vertoningen x 100

De standaard in de meeste branches is vijf procent, maar je kunt nog steeds succes hebben met een lagere klikfrequentie.

Stap 2: Evalueer jouw advertentietargeting opnieuw

Bij elk type digitale marketing is targeting een belangrijke factor. Je wilt de kopersintentie van jouw publiek begrijpen en als je geen solide koperspersona hebt opgesteld, wil je daarmee beginnen.

Wat wil jouw ideale klant? Hoe zien ze eruit? Waar wonen zij? Hoeveel geld verdienen ze? Wat zijn hun interesses? Wat maakt hen van streek? Denk aan al deze dingen bij het bepalen van jouw advertentietargeting, want je moet in hun hoofd kruipen als je kunt verwachten dat ze op jouw advertentie klikken en converteren.

Hier volgen enkele voorbeelden van de statistieken die je kunt gebruiken voor Google-advertentietargeting:

  • Demografie: targeting op basis van locatie, leeftijd, geslacht en apparaten
  • Affiniteit: jouw doelgroep bereiken via zoek- en weergavenetwerken
  • In-market: advertenties weergeven aan mensen met een geschiedenis van zoeken naar producten zoals die van jou
  • Aangepaste intentie: zoekwoorden kiezen die gerelateerd zijn aan de mensen die vergelijkbare inhoud hebben gebruikt
  • Remarketing: mensen targeten die in het verleden contact met jou hebben gehad, maar mogelijk nog geen conversie hebben gedaan

Stap 3: A/B-testadvertentie kopiëren en ontwerpen

Laten we nu eens kijken naar jouw advertentietekst en ontwerp. Het is onderverdeeld in een paar verschillende segmenten:

  • Het aanbod
  • Een titel
  • Een beschrijving
  • De URL
  • zny extensies

Als een van deze factoren de prestaties van jouw advertentie nadelig beïnvloedt, test ze dan met iets anders. Het belangrijkste om te leren is dat je maar één ding tegelijk wilt veranderen. Dat is de enige manier om erachter te komen of dat de boosdoener was.

Als je bijvoorbeeld merkt dat je veel vertoningen krijgt, maar je converteert niet goed, wil je misschien de kop wijzigen omdat dit mensen niet verleidt om te klikken. Als je merkt dat je veel klikken krijgt maar weinig conversies, is het aanbod misschien niet relevant genoeg.

Dynamische advertenties zijn een geweldige manier om dit te omzeilen, omdat ze inhoud rechtstreeks van jouw site halen om ervoor te zorgen dat de kop en beschrijving relevant zijn voor de aanbieding. Dit neemt een deel van het denkwerk weg en het is de moeite waard om het te testen met een aangepaste advertentie.

Stap 4: Duik in uitsluitingszoekwoorden

Je hoeft dit niet ingewikkelder te maken dan he tis: uitsluitingszoekwoorden zijn zoekwoorden waarvoor je jouw advertentie niet wilt weergeven. Er zijn veel redenen waarom iemand dit zou doen, maar een van de belangrijkste is dat je Google veel van de beslissingen voor je laat nemen. In dat geval wil je wellicht uitsluitingszoekwoorden gebruiken voor zaken als merknamen, concurrenten of andere zoekwoorden waarvan je weet dat ze niet tot een conversie zullen leiden.

Als je uitsluitingszoekwoorden wilt toevoegen, ga je naar de campagnemanager van Google Ads, selecteer je zoekwoorden en uitsluitingen en voeg je de zoekwoorden toe aan de juiste advertentiegroep.

Stap 5: Optimaliseer jouw bestemmingspagina's

Houd er rekening mee dat een groot deel van het campagnebeheer van Google-advertenties daadwerkelijk plaatsvindt buiten de SERP’s. Het gebeurt ook op jouw bestemmingspagina’s. Als je een advertentie hebt die veel vertoningen en klikken genereert, maar nog steeds geen conversie genereert, is de kans groot dat er iets mis is met jouw bestemmingspagina. Je wilt dit snel oplossen voordat Google erachter komt en jouw advertentie lager laat vallen vanwege een lage relevantie.

Voor het optimaliseren van jouw bestemmingspagina moet je kijken naar het totale aanbod, de kop, de structuur van de pagina, de CTA en de plaatsing van knoppen en call-to-actions. De beste manier om het probleem te identificeren, is door een A/B-test uit te voeren.

Als je denkt dat je niet genoeg CTA-knoppen op de bestemmingspagina hebt, maak dan een dubbele pagina en voeg er nog een paar toe om te zien wat er gebeurt. Hiervoor heb je een hoogwaardige tool voor het maken van bestemmingspagina’s en optimalisatie nodig, zoals Unbounce en Convert.com. Convert is een geweldige tool met A/B-testen en het stelt je in staat om bepaalde stappen te bepalen die je moet nemen om de prestaties van je landingspagina te verbeteren.

Stap 6: Overweeg over te stappen op automatisch bieden

Wanneer je een Google-advertentie maakt, heb je twee keuzes: automatisch of handmatig bieden. Elk heeft zijn voor- en nadelen.

Geautomatiseerd bieden stelt Google in staat om te beslissen hoeveel je per klik betaalt op basis van een paar belangrijke statistieken.

  • Verhoog het aantal sitebezoeken: als je het aantal bezoekers op jouw site probeert te vergroten, kun je ervoor kiezen jouw advertentie te optimaliseren op basis van klikken.
  • Verhoog de zichtbaarheid: Target vertoningspercentage stelt biedingen in met als doel jouw advertentie zo hoog mogelijk op de pagina weer te geven. Op deze manier krijg je misschien minder klikken, maar je kunt snel de bekendheid vergroten.
  • Meer conversies: als je meer conversies ter plaatse wilt, optimaliseer je voor jouw doelkosten per actie. Je betaalt misschien meer per conversie, maar je converteert meer bezoekers.
  • Doel-ROAS: als je een bepaald rendement op advertentie-uitgaven wilt behalen, kun je Google toestaan ​​te betalen wat het denkt dat je zou moeten betalen op basis van hoe je elke conversie waardeert.

Houd er rekening mee dat het kiezen van handmatig bieden vereist dat je dit allemaal zelf uitzoekt. Je hebt niet de luxe om een ​​’algemeen’ doel te kiezen en Google jouw advertentie-uitgaven voor je te laten optimaliseren. Handmatig bieden geeft u echter meer controle.

Stap 7: Voorkom veelvoorkomende fouten in Google-advertenties

Er zijn een paar kritieke fouten in Google-advertenties die jouw advertentie vanaf het begin kunnen vernietigen. Hier zijn een paar voorbeelden:

 

De verkeerde zoekwoordovereenkomst gebruiken

We hebben allemaal gehoord van zoekwoord zoeken: breed zoeken, zoeken op woordgroep en exact zoeken, toch? Als je de verkeerde kiest, wordt het moeilijker voor jouw advertentie om jouw doelgroep te bereiken.

Met breed zoeken wordt jouw advertentie bijvoorbeeld weergegeven wanneer iemand zoekt naar een woordgroep die lijkt op jouw doelzin. Dit kan in het begin goed werken wanneer je aan het experimenteren bent en gegevens verzamelt. Als je niet veel weet over jouw doelgroep, wil je geen “exacte match” gebruiken omdat je niet over de gegevens beschikt om een ​​back-up te maken.

 

Slechte advertentie copy

Jouw advertentietekst is in wezen de sleutel tot de munt. Als je weet hoe je geweldige teksten moet schrijven, zou het geen probleem moeten zijn om te converteren zolang je doelgroep, advertentie en al het andere aanwezig zijn. Zorg ervoor dat je elk teken dat Google toestaat erin knijpt. Het doel is om jouw advertentie te laten opvallen.

 

Geen duidelijke marges hebben

Houd er rekening mee dat, wat je ook doet, Google niet op jouw financiën let. Je bent de enige die weet wat je kunt uitgeven om break-even te draaien of winst te maken van jouw advertenties. Als je dit niet van tevoren hebt bedacht en vastgesteld, kun je veel te veel uitgeven aan advertenties en moet je later een inhaalslag maken.

Google Ads Campagnebeheer Conclusie

Onthoud dat het opzetten van jouw advertentie en het bereiken van start slechts één onderdeel van de vergelijking is. De stappen die je daarna neemt, bepalen echt het succes van jouw advertentie. Je kunt beginnen met een slecht presterende advertentie, maar stappen ondernemen om de advertentie te optimaliseren, testen en wijzigen, en eindigen met een zeer succesvolle campagne, wat resulteert in veel geld op zak. Als je hulp nodig hebt om jouw advertentie van de grond te krijgen, kunnen wij jou helpen met zoekmachine adverteren.

Wat is volgens jou het belangrijkste dat een succesvolle advertentiecampagne de das omdoet?

stefan katalanc online marketeer

Stefan Katalanc

Digital Marketeer - Director

Let's Collab
Maak een afspraakGratis SEO scanOfferte aanvragen