Niet geoptimaliseerd voor AI Search
Ik zal meteen met de deur in huis vallen. Traditionele SEO is niet langer voldoende om zichtbaarheid te garanderen. Zoeken verschuift snel naar AI-gestuurde ervaringen, zoals Google’s AI Overviews en externe AI applicaties zoals zoals Perplexity of ChatGPT. Deze tools vermelden niet alleen pagina’s, maar genereren direct alde antwoorden op basis van content die zij het meest relevant en gezaghebbend vinden.
Hoe zit het met mijn backlinks dan?
Zelfs als je content en backlinks niet zijn veranderd, kan je verkeer nog steeds sterk dalen. Een belangrijke reden hiervoor zijn de AI-overzichten van Google. Deze door AI gegenereerde overzichten worden nu weergegeven bij ongeveer 40-60% van de informatieve zoekopdrachten en voldoen vaak aan de intentie van de gebruiker zonder één klik. Websites die niet in deze overzichten worden genoemd, kunnen een daling van 30-60% in het verkeer zien, zelfs als ze hun topposities behouden.
Hoe moet ik me aanpassen aan AI zoeken?
1. Structureer je content voor AI-Search:
Gebruik duidelijke koppen, opsommingstekens en korte antwoordblokken die een AI gemakkelijk kan identificeren en citeren.
2. Vermeld gerelateerde vragen en subonderwerpen.
Uitgebreide, goed gestructureerde content blokken worden eerder gezien als gezaghebbende bronnen voor door AI gegenereerde antwoorden.
3. Voeg FAQ-secties en schema markups toe.
FAQ’s, how-to’s en Q&A-schema’s maken het voor AI en Google gemakkelijker om je content in samenvattingen te verwerken.
4. Versterk de interne linkstructuur.
Het koppelen van je content blokken versterkt de autoriteit van het onderwerp en vergroot de kans dat je site een betrouwbare bron wordt.
Content kwaliteit blijft KING
Houd er rekening mee dat je content extra up 2 date moet zijn en ook kloppend. AI systemen zullen checken of je content klopt en relevant is. Is dat niet het geval dan zul je minder snel getoond worden. Onderstaande 3 factoren zijn en zullen nog steeds bepalend zijn:
1. Dubbele content:
Dubbele content kan zoekmachines in de war brengen. Wanneer er meerdere vergelijkbare pagina’s op je site staan, brengt dit de zoekmachines in de war. Dit kan leiden tot keyword cannibalisatie en lagere rankings.
2. Keyword stuffing:
Te veel zoekwoorden gebruiken is uit den boze voor Google. Je content volproppen met zoekwoorden kan problemen opleveren met de algoritmen van Google.
3. Gebrek aan vernieuwing:
De Caffeine-update van Google legt de nadruk op nieuwe content, waardoor websites die regelmatig worden bijgewerkt een grotere kans hebben op een hogere ranking.
Denk aan gebruiskvriendelijkheid
Een ander belangrijke factor is de gebruiksvriendelijkheid van je website. Niets is zo vervelend je bezoeker niet de juiste informatie tonen, teveel afleiden met popups of overladen met tekst.
De allereerste tip om de gebruikersbetrokkenheid te vergroten, is daarom het verbeteren van de relevantie van de content. Zorg ervoor dat je content aansluit bij de intentie van de gebruiker en duidelijke en waardevolle informatie biedt die hun vragen beantwoordt.
Verbeter daarna het paginaontwerp. Gebruik een strak, intuïtief ontwerp met eenvoudige navigatie, duidelijke CTA’s en minimale afleiding.
Gebruik eventueel interactieve elementen. Voeg indien mogelijk en passend interactieve elementen toe, zoals quizzen, polls en enquêtes, om bezoekers te betrekken. Je vindt trouwens een praktijkvoorbeeld aan het einde van het artikel (zorg dat je er scherp uitziet!).
Tot slot – voeg multimedia toe. Gebruik video’s, infographics en afbeeldingen van hoge kwaliteit. Deze elementen verbeteren de leesbaarheid en moedigen gebruikers aan om langer op een pagina te blijven. Vergeet echter niet om je afbeeldingen SEO-vriendelijk te maken (lees: alt teksten invullen). Dat is belangrijk.
Denk aan je META tags!
Let op. Met Meta tags bedoelen we niet alleen titels en beschrijvingen. Het gaat ook om:
- Meta Robots
- Canonieke tag
- Hreflang-tag
- Viewport-metatag
- Open Graph-tags, enz.
Maak daarom unieke titels en beschrijvingen voor elke pagina. Zorg ervoor dat ze binnen de aanbevolen tekenlimieten vallen (50-60 tekens voor titels, 150-160 tekens voor beschrijvingen) en relevante zoekwoorden bevatten. Vergeet ook niet om de andere HTML-tags aan je pagina’s toe te voegen.
Gebruiken AI zoekmachines geen Google meer?
Je zou denken van niet, maar dat is niet zo. Onlangs verscheen een test op backlinko waar een zelf bedacht term op een pagina is geplaatst waarbij alleen Google deze pagina mocht indexeren. Na een tijdje werd er in ChatGPT en Perplexity gezocht op deze term en warempel, alle info werd opgehaald van de pagina. Het is het bewijs ze dus óók Google gebruiken voor het vinden van specifieke informatie. Wat je hieruit kunt concluderen is;
- ChatGPT Plus indexeert binnen Google Search
- Optimaal ingerichte SEO-zichtbaarheid in Google heeft directe invloed op AI-antwoorden
- Google wordt ook als een betrouwbare bron gebruikt voor ‘waarheid ‘ binnen LLM’s
Concluderend
Als je website plotseling in de Google rankings daalt, kan dat een signaal zijn dat je dus bezig met gaan met je website. Speel daarom in op de nieuwe AI ontwikkelen en investeer vooral in de kwaliteit van je content. Ook is het belangrijk je website fris en actueel te houden. Als eenmaal de mogelijke oorzaken begrijpt en weet hoe je deze kunt aanpakken, kun je er gelukkig ook weer snel van herstellen.
Ondanks dat ChatGPT meer BING georiënteerd zou zijn, wordt Google Search welgdegelijk gebruikt voor het vinden van informatie.
Vind je het lastig of heb je er geen tijd voor om je website te optimaliseren voor LLM’s? Neem dan contact met ons op – dan zorgen wij dat we je website goed kunnen optimaliseren voor de nieuwe AI ontwikkelingen binnen Google Search!