Home Blog Google Search Generative Experience
Let’s collab
Pas een bewezen retargeting strategie toe
  • 4 feb 11:04
  • 8 min.
  • Blogs
akad demirdag
Akad Demirdag

Google Search Generative Experience

En jij dacht dat Google zoeken nog niks ging doen met AI? Wrong! Google’s nieuwe Search Genative Experience staat binnenkort op het punt de zoekfunctie van Google helemaal om te gooien. Vergeet de traditionele 10 link posities die je gewend bent, in plaats daarvan geeft het direct conversatie-contextuele antwoorden op de zoekresultatenpagina. In deze blog gaan we dieper in op de aankomende SGE update!

Wat is Google SGE?

Google heeft Search Genative Experience aangekondigd om AI in de zoekresultaten te integreren. SGE maakt gebruik van generatieve AI om verbeterde, conversatieresultaten rechtstreeks op de resultatenpagina’s van Google te tonen.

Tot nu toe was Google Zoeken afhankelijk van crawlers die websites indexeerden en algoritmen die de inhoud rangschikten. Wat SGE doet is hieraan een groot taalmodel genaamd PaLM 2 aan toevoegen. Dit AI-model is getraind om van een bulk data contextuele antwoorden op vragen af te leiden, in plaats van alleen maar geïndexeerde pagina’s op te halen.

Het doel van SGE is om het zoeken te transformeren van het ophalen van een lijst met blauwe links naar het voeren van een dialoog met gebruikers. Traditionele Google-zoekopdrachten werken nog steeds hetzelfde, maar SGE voegt door AI gegenereerde antwoorden toe om de resultaten relevanter en intuïtiever te maken. Zie hieronder een voorbeeld.

Google rankin SGE voorbeeld

SGE markeert dus een grote verschuiving voor Google Zoeken door de integratie van generatieve AI. Hoewel het nog in bètatestfase is, biedt het een blik in de toekomst van organisch zoeken. Zodra de nieuwe functies live gaan, wordt van Google verwacht dat het een conversatiegesprek voert en verder gaat dan alleen trefwoorden om de volledige context en vragen te begrijpen.

In de testfase

Search Genative Experience bevindt zich nog steeds in de preview-modus. Tot voor kort was het alleen toegankelijk voor een beperkt aantal gebruikers in de VS, India en Japan, en werkte het alleen in het Engels, Hindi en Japans.

Echter verscheen in november een nieuwe update waarin werd aangekondigd dat SGE het experiment uitbreidt naar nog eens 120 landen. Bovendien zijn er nu vier extra talen beschikbaar: Spaans, Portugees, Koreaans en Indonesisch.

Wat weten we nu?

De eerste opvallende veranderingen van SGE die wij zijn tegengekomen zijn:

  • SGE genereert stukjes interactieve AI die bedoeld zijn om directe antwoorden op vragen in context te geven, met links naar de bronnen.
  • Het uiterlijk varieert op basis van de zoekopdracht: er worden verschillende achtergronden, foto’s, productafbeeldingen, kaarten, citaten en meer gebruikt. Antwoorden worden weergegeven in alinea’s of opsommingstekens. Gebruikers kunnen ook vervolgvragen stellen.
  • De AI-reacties werken niet automatisch voor alle zoekopdrachten; Mogelijk moet  je op ‘Genereren’ klikken. SGE vermijdt bepaalde onderwerpen zoals nieuws, evenementen en gevoelige vragen. Maar het werkt niet vlekkeloos.
  • Voor website fragmenten wordt prioriteit gegeven aan nauwkeurige actuele informatie boven ranglijsten. Andere SERP-functies zoals advertenties en ‘mensen vragen het ook’-vakken zijn voorlopig nog gescheiden.

Hoe beinvloedt SGE de zoekervaring?

In het verleden moest je Google meerdere specifieke vragen stellen om volledige informatie over een onderwerp te krijgen, zoals:

  • Wat is de beste computer monitor voor gaming?
  • Welke paneel is het beste voor 4k gaming?
  • Welke videokaart heb ik nodig?

Maar met SGE kun je dus nu één bredere vraag stellen en direct een uitgebreid antwoord krijgen.

Door bijvoorbeeld te vragen: “Welke monitor moet ik kopen om te gamen in de hoogste resolutie?” In plaats van alleen relevante webpagina’s weer te geven, kan SGE een aangepast antwoord genereren waarin details uit meerdere bronnen worden samengevat om volledig te beantwoorden aan wat je vraagt en waarom.

Hoe kan ik SGE zelf testen?

Google introduceerde SGE  in haar nieuwe Search Labs-programma. Na de recente update is Search Labs nu beschikbaar voor mensen in nog 120 landen.

Met Search Labs kunnen geselecteerde gebruikers zoekprojecten in een vroeg stadium testen voordat ze breder worden vrijgegeven. Het werd in mei 2023 gelanceerd voor Amerikaanse testers die geïnteresseerd zijn in het bijdragen om Google Search beter te maken.

Gebruikers kunnen nieuwe en creatieve manieren uitproberen om informatie te zoeken en verkennen in Chrome op desktop of de Google-app op mobiele iOS- en Android-apparaten. Als je wordt geselecteerd uit de wachtlijst en op het Search Labs-pictogram klikt, zie je de mogelijkheden die je kunt in- of uitschakelen.

mogelijkheid tot google labs proberen

Wanneer gaat SGE live?

Google heeft nog geen officiële uitroldatum aangekondigd voor Search Genative Experience. De functie bevindt zich nog in de experimentele fase. Laatste berichten doen vermoeden dat begin 2024 SGE voorzichtig uitgerold wordt.

De impact van SGE op SERP

SGE creëert een volledig nieuwe uiterlijk evenals de werking van de zoekresultatenpagina’s. Ook al bevindt SGE zich nog in de beginfase van de tests, toch geeft het een voorproefje van hoe AI Google Search zou kunnen transformeren.

De meest voor de hand liggende verandering is het interactieve, door AI gegenereerde deel bovenaan de resultaten. Dit vat informatie samen om zoveel mogelijk de vraag van de gebruiker te beantwoorden, met ondersteunend bewijsmateriaal van websites in een zijbalkcarrousel. Het bovenste deel evolueert realtime terwijl de AI het verzoek verwerkt. Zie bijlage voor een impressie:

voorbeeld SGE snippet

In tegenstelling tot de huidige resultaten die we gewend zijn, zij SGE-resultaten dus een stuk gedetailleerder. Ze maken natuurlijke vervolgvragen mogelijk zonder dat er nieuwe zoekopdrachten nodig zijn. De resultaten passen zich on-the-fly aan, waardoor er in feite een dialoog wordt voortgezet terwijl bronnen worden vermeld. De AI-antwoorden kunnen verschillende visuele vormen aannemen, afhankelijk van de zoekopdracht:

  • Bij informatieve vragen wordt een uitgebreid aanbevolen fragment weergegeven.
  • Lokale zoekopdrachten krijgen door AI gegenereerde samenvattingen die lijken op lokale pakketten.
  • Productzoekopdrachten omvatten door AI geselecteerde items die lijken op winkelcarrousels.

Wat natuurlijk opvalt is dat de SGE resultaten veel ruimte in beslag op het scherm. Hierdoor worden de traditionele tekstlinks lager op de pagina geplaatst, vooral op mobiel. De nadruk verschuift dus van blauwe links naar rechtstreeks praten met de AI-assistent van Google.

 

Welke AI reactie types zijn er?

1. Algemene informatieve vragen

Voor algemene informatieve vragen genereert SGE een gespreksfragment dat het antwoord op de vraag samenvat. Het bevat doorgaans 3 tot 5 links naar websites die als bron worden gebruikt, met citaten en afbeeldingen van die sites. Er worden vervolgvragen voorgesteld om verdere discussie met de AI mogelijk te maken zonder nieuwe zoekopdrachten.

informatieve AI SGE vraag

2. Informatieve zoekopdrachten in lijststijl

Zoekvragen die het geschikt zijn voor antwoorden in handige lijststijl, vragen SGE om een lijst met relevante oplossingen of stappen te genereren. Elk lijstitem heeft een korte beschrijving. Soms wordt dit gecombineerd met een paragraafoverzicht boven de lijst. Lijstfragmenten kunnen ook kaarten integreren voor locatiegebaseerde zoekopdrachten. De AI genereert advies in een gemakkelijk leesbare lijst op basis van de intentie van de gebruiker.

google SGE advies voorbeeld

3. Lokale zoekopdrachten

Voor zoekopdrachten met een duidelijke lokale intentie produceert SGE een visueel ‘pakket’ display resultaat. Het omvat maximaal vijf relevante lokale bedrijven in plaats van de traditionele drie. Advertenties bevatten herkenbare lokale informatie, zoals foto’s, kaarten, recensies en contactgegevens. De AI haalt de nuttigste lokale bedrijfsinformatie op om locatiegebaseerde zoekopdrachten zo goed mogelijk te beantwoorden.

Google SGE lokale zoekopdracht

4. Productgerelateerde vragen ( e-commerce )

Productgerelateerde zoekwoorden zorgen ervoor dat SGE winkelgerichte informatie genereert. Je krijgt producten aanbevolen aan waarvan SGE denkt dat ze geschikt zijn voor de gebruiker, samen met beschrijvingen, afbeeldingen, prijzen, verkopersinformatie en gebruikersrecensies.

Het formaat lijkt op een winkelcarrousel. SGE maakt gebruik van Merchant Center-gegevens om meer productdetails te verkrijgen. Het doel is om op basis van waar de gebruiker naar heeft gezocht het beste product aan te bevelen.

google SGE ecommerce voorbeeld

Wanneer werkt SGE niet (goed)?

Er zijn bepaalde soorten zoekopdrachten waarbij je waarschijnlijk geen antwoord op basis van AI zult zien. Deze omvatten:

  • Navigatiezoekopdrachten zoals Facebook of Amazon. Hoewel er enkele uitzonderingen kunnen bestaan.
  • Snelle antwoordresultaten zoals weer, songteksten, etc.
  • Gevoelige onderwerpen rond geslacht, ras, religie, trauma, etc. Maar niet alle controversiële onderwerpen worden geblokkeerd.
  • Nieuws wat net binnen is of andere actuele gebeurtenissen.
  • Zoeken naar recepten.
  • Expliciete trefwoorden voor volwassenen/NSFW.
  • Vragen gerelateerd aan financieel advies, medisch en juridisch advies. Maar SGE reageert soms met disclaimers dat haar informatie geen professioneel advies vormt.

Wat zal er gebeuren met de bestaande SERP resultaten?

De nieuwe AI SGE update van Google heeft natuurlijk ook veel vragen opgeroepd over de toekomst van bestaande SERP-functies zoals kennisgrafieken, rich snippets, enzovoort. Voorlopig verschijnen er nog steeds aanbevolen fragmenten en andere veel voorkomende SERP-elementen, zelfs naast de nieuwe AI-reacties.

Voor zover bekend verschijnen de aanbevolen resultaten direct onder de tekst van de chatbot, omdat beide tot doel hebben om snel informatie over de zoekopdracht van de gebruiker samen te vatten. Andere bekende delen van de SERP, zoals ‘Mensen vragen ook’, video’s, rich snippets, kennisgrafieken en lokale pakketten zijn er voorlopig ook nog steeds. Of dit allemaal gaat verdwijnen is niet bekend. Wel mag je ervan uitgaan dat Google steeds meer gaat inzetten op AI gestuurde resultaten. Vooralsnog is de SGE update van Google een aanvulling op de traditionele SERP resultaten die we jarenlang gewend zijn.

SGE en SEO: wat gaat er gebeuren?

De websites waarnaar wordt gelinkt in de AI-gegenereerde snippets van SGE vallen vaak niet samen met zoekresultaten die bovenaan staan. Echter vallen de volgende zaken wel op:

  • Allereerst, Google’s SGE (Slimme Google Engine) kijkt niet alleen naar de best gerangschikte websites. Het zoekt naar sites die de details en specifieke punten benadrukken die de AI (kunstmatige intelligentie) belangrijk vindt in haar antwoorden.
  • Voor website-eigenaren of contentmarketeers betekent dit dat ze hun inhoud kunnen aanpassen om beter aan te sluiten bij de manier waarop SGE informatie verzamelt en presenteert. Als je content maakt die aansluit bij de unieke perspectieven en interesses van de AI, vergroot je de kans dat jouw site wordt opgenomen in de zoekresultaten.
  • Google’s AI zal voorkeur geven aan uitgebreide en betrouwbare content. Dit betekent dat als jouw website veel informatie biedt en betrouwbaar is, het waarschijnlijker is dat het wordt opgenomen in de AI-gegenereerde samenvattingen van Google.
  • Een interessante ontwikkeling is dat op mobiele apparaten, de antwoorden die door de AI worden gegenereerd, een groot deel van het scherm kunnen innemen. Dit kan betekenen dat traditionele zoekresultaten minder zichtbaar worden, wat invloed kan hebben op het aantal bezoekers dat via deze links op jouw site komt.

Kortom, de Google SGE update brengt nieuwe kansen en uitdagingen met zich mee voor website-eigenaren, maar ook voor ons als SEO specialisten. Door je inhoud af te stemmen op de normen van de AI, kun je jouw zichtbaarheid in de zoekresultaten verbeteren!

Wil jij niet achterlopen op de nieuwe Google SGE update? Bekijk onze SEO pakketten of neem contact met ons op voor een kennismaking. Dan zorgen wij ervoor dat je goed meekomt in de toekomst van Google Search 😉

akad demirdag

Akad Demirdag

Digital Marketeer - Director

Let’s collab
Plan een gesprekGratis SEO scan