Home Blog Impact Google Gemini op SEO
Let’s collab
Hoe werken en maak je web API koppelingen?
  • 3 apr 11:40
  • 6 min.
  • Blogs
akad demirdag
Akad Demirdag

Impact Google Gemini op SEO

Ik val maar meteen met de deur in huis voor SEO marketeers. De oude werkwijze voor zoekwoordoptimalisatie mag je vergeten. Google Gemini zal de spelregels enorm veranderen. Dit AI-model belooft het zoeken opnieuw vorm te geven, maar wees gerust: SEO is niet uitgestorven. Tijd om dus je werkwijze aan te passen en in te spelen op deze nieuwe veranderingen.

Wat is Google Gemini ook al weer?

Stel je een baanbrekend AI-brein voor, dat voortdurend leert en evolueert. In tegenstelling tot zoekmachines die gefixeerd zijn op trefwoorden, verwerkt deze AI informatie in al zijn vormen: afbeeldingen, video’s, muziek en zelfs code. Dit is de kracht van Gemini, een AI-model dat binnenkort onderdeel kan worden van Google Search en meer. Het begrijpt complexe ideeën en beantwoordt zelfs de lastigste vragen.

Feitelijk is Gemini het grootste en meest capabele AI-model van Google. Misschien zelfs capabeler dan de beroemde ChatGPT-4…

gemini vs chatgpt

Hoe Google Gemini zoeken en SEO zal veranderen

Zoekresultaten zullen meer gaan draaien om verbindingen en relaties tussen hubs en niet alleen maar om geïsoleerde trefwoorden. Stel je website daarom voor als een hub of knooppunt van onderling verbonden kennis, niet alleen maar een stel trefwoorden.

Dit betekend dat de inhoud en websitestructuur van je site geoptimaliseerd moet worden om deze verbanden weer te geven. Om dit te verbeteren, moet je actuele autoriteit rond de gekozen hubs opbouwen door uitgebreide inhoud te creëren die gerelateerde entiteiten en subonderwerpen omvat.

Het zoekwoordenonderzoek zal verschuiven van het uitsluitend richten op individuele trefwoorden naar het identificeren en begrijpen van de relaties tussen relevante termen. ‘Wandelschoenen’ zijn bijvoorbeeld verbonden met onderwerpen als ‘bergpaden’, ‘rugzakuitrusting’ of ‘outdoormerken’. En als je dieper graaft, kom je ongetwijfeld ook zaken tegen als ‘milieuvriendelijke wandelmerken’ of ‘waterdichte wandelschoenen voor dames onder de €100’ . Door gerelateerde onderwerpen te behandelen, kun je je doelgroep dus effectiever bereiken.

Van zoekwoorden naar gebruikersintentie

Gemini zal prioriteit geven aan het begrijpen van het ‘waarom’ achter zoekopdrachten van gebruikers. In plaats van eenvoudigweg trefwoorden aan webpagina’s te koppelen, zal de AI streven om uitgebreide antwoorden te bieden die tegemoetkomen aan de belangrijkste verzoeken van de gebruiker.

De focus zal dus verschuiven van trefwoorden met een hoog volume naar het maken van inhoud die de vragen van gebruikers direct beantwoordt, met behulp van taal die hun zoekintentie weerspiegelt. Denk dus vooral meer over ‘waarom’ en ‘hoe’, en niet alleen over ‘wat’.

Het is daarom verstandig om zoveel mogelijk long-tail-zoekwoorden te identificeren die verband houden met de gekozen onderwerpen.

Bovendien moet de context begrijpen waarin gebruikers ernaar kunnen zoeken. Naast het zoekvolume op trefwoorden wordt voorrang gegeven aan trefwoorden die de intentie van de gebruiker onthullen. Een goed voorbeeld, om in de wandelschoenen sfeer te blijven, is bijvoorbeeld ‘beste wandelschoenen voor backpacken’ of ‘hoe kies je wandelschoenen voor beginners’.

Zoeken wordt persoonlijker

Gemini gooit de zoekresultaten helemaal om, deze worden afgestemd op de gebruiker. Dat betekent dat Gemini rekening houdt met jouw zoekgeschiedenis en voorkeuren, dus je SEO-strategie moet je hierop aanpassen.

Wil je daarom goed gevonden worden met je website, dan moet je content maken en delen die afgestemd zijn aan de behoefte van je doelgroep. Het is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de inhoud in de loop van de tijd actueel, relevant en boeiend blijft, omdat dit een grote invloed heeft op de zichtbaarheid en rangschikking van een website in SERP’s.

Zoals eerder beschreven zullen long-tail-zoekwoorden een veel belangrijkere rol spelen in het zoekwoorden onderzoek – ook al hebben deze geen zoekvolume. Het is juist belangrijker om na te denken over waarom mensen naar bepaalde woorden zoeken en ervoor te zorgen dat je inhoud bij dat doel past. Dit zorgt ervoor dat je inhoud relevant en nuttig is voor degenen die ernaar op zoek zijn.

Tips zoekwoordstrategie aanpassen aan Google Gemini

De eerste stap is het identificeren van de onderwerpen die voor jou het meest relevant zijn binnen je branche. Dit kunnen merken, producten, diensten, geografische locaties, etc. zijn.

Verzamel vervolgens informatie over elk onderwerp en duik de diepte in wat nu actueel en relevant kan zijn. Dit kan worden gedaan via Google Zoeken, Wikipedia of gerelateerde websites.

Om in het voorbeeld te blijven van de wandelschoenen – wil je bijvoorbeeld een reisbureau website optimaliseren, dan moet je verder denken dan alleen ‘hiking’ of ‘avontuur’

Duik dieper in de materie en wijs bijv. specifieke locaties aan, zoals Nepal en Patagonië. Benoem populaire wandelroutes zoals het Annapurna Circuit en Torres del Paine, schrijf iets over wat een wandelaar kan verwachten en wat eventuele gematigde en uitdagende routes zijn.

Houd ook rekening met seizoensgebonden zaken, zoals de moesson in Nepal en welke activiteiten in de buurt zijn te ondernemen zoals culturele onderdompeling of ontmoetingen met wilde dieren.

Dankzij Google, reisblogs en officiële toeristische websites kun je een uitgebreid inzicht krijgen in de gebruikersintentie en het zoekgedrag. Daarnaast kun je relevante nieuwe sub-onderwerpen toevoegen om je content te verrijken.

Vraag Gemini voor je zoekwoorden

Schrijf vooral niet de meest voor de hand liggende hulpvraag uit, en dat is door Gemini het gewoon te vragen. Zorg dat je je vraag duidelijk formuleert en gebruik actuele topics en je intentie. Bijvoorbeeld:

“Ik schrijf een blog over wandelen in Nepal voor 2024. Ik probeer mijn inhoud voor zoekmachines te optimaliseren met behulp van relevante long-tail-zoekwoorden die verband houden met de algemene term ‘wandelen in Nepal’. Geef me dertig long-tail-zoekwoordideeën voorstellen die specifieke onderwerpen behandelen die nuttig zijn voor mijn lezers en die het potentieel hebben om goed te scoren op Google?”

Dit is het resultaat:

Algemene long-tail keywords:

Wandelen in Nepal voor beginners
Beste wandelroutes in Nepal voor families
Uitdagende trektochten in Nepal voor gevorderden
Wandelen in Nepal met kinderen
Solo wandelen in Nepal
Beste tijd van het jaar om te wandelen in Nepal
Culturele ervaringen tijdens wandelen in Nepal
Duurzame wandelreizen in Nepal
Kosten van wandelen in Nepal
Inpaklijst voor wandelen in Nepal

Specifieke long-tail keywords:

Beste wandelroutes in de Annapurna-regio
Langtang Valley trektocht met gids
Everest Base Camp trek zonder gids
Gokyo Ri trek met zonsondergang
Khopra Danda trek met panoramische uitzichten
Mardi Himal trek voor acclimatisatie
Pikey Peak beklimming voor ervaren bergbeklimmers
Wandelen in de Annapurna Sanctuary
Mustang trekking in de Kali Gandaki vallei
Dolpo trekking in het Himalaya-gebergte

Keywords gericht op praktische informatie:

Vliegreizen naar Nepal voor wandelaars
Visum voor Nepal aanvragen voor wandelaars
Beste reistijd voor wandelen in de Everest-regio
Hoogteziekte tijdens wandelen in Nepal voorkomen
Verzekering voor wandelen in Nepal
Gidsen en dragers in Nepal huren
Accommodatie tijdens wandelen in Nepal
Eten en drinken tijdens wandelen in Nepal
Milieuvriendelijk wandelen in Nepal

Keywords gericht op interesses:

Wandelen en yoga in Nepal
Wandelen en wildlife spotten in Nepal
Wandelen en culturele dorpen bezoeken in Nepal
Wandelen en fotografiereizen in Nepal
Spirituele wandelreizen in Nepal
Wellness- en wandelreizen in Nepal
Gezinsvriendelijke wandelvakanties in Nepal
Avonturenlijke wandelreizen in Nepal
Luxe wandelreizen in Nepal

De uitdagingen van Gemini

Google Gemini is erg goed in het begrijpen van de intentie en context van gebruikers. Het kan leiden tot een meer verfijnde en gepersonaliseerde zoekervaring voor ons allemaal. Hoewel dit gunstig is voor gebruikers, betekent het ook dat je te maken kunt krijgen met meer concurrentie om de zichtbaarheid in de zoekresultaten.

Je zult dus harder moeten werken om op te vallen en die topposities op de SERP te bemachtigen.

Houd er bovendien rekening mee dat Gemini-aangedreven SGE het grootste deel van de schermruimte in beslag zal nemen en dat organische resultaten moeilijker te vinden zullen zijn. Dit maakt de concurrentie moeilijker omdat er minder ruimte is voor websites om te verschijnen. En alleen de beste resultaten kunnen in het SGE-fragment zelf komen.

Een andere uitdaging is dat Google Gemini zelf ook steeds veranderend en voortdurend leert en aanpast. De algoritmen van Google zal voortdurend evolueren en de daarbij horende algoritme. De dynamische aard van Gemini betekent dat je vaker aan de slag moet om je content te updaten en in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.

Conclusie

Google Gemini kán het spel van SEO zoals we die kennen voorgoed veranderen. Het zal het bekende zoekwoordonderzoek fundamenteel verschuiven van een pure volume- en concurrentiegedreven aanpak naar een focus op het begrijpen van de intentie en context van de gebruiker.

Eén ding mag duidelijk zijn; Google wil dat Google Search draait om het tonen van waardevolle content die vragen uitgebreid kan beantwoorden.

Onze SEO experts houden gelukkig alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Dus mocht je graag gebruik willen maken van de laatste kennis en inzichten, schakel dan ons in en kies één van onze SEO pakketten.

akad demirdag

Akad Demirdag

Digital Marketeer - Director

Let’s collab
Plan een gesprekGratis SEO scan