Home Blog 8 nieuwsbrief tips voor de feestdagen
Let’s collab
  • 1 dec 12:50
  • 3 min.
  • Blogs
akad demirdag
Akad Demirdag

8 nieuwsbrief tips voor de feestdagen

Nu de feestdagen voor de deur staan is het extra belangrijk om goed op te vallen bij je doelgroep. Een nieuwsbrief kan hierbij enorm helpen. Door een goede nieuwsbrief op tijd te sturen kun je extra klanten naar je winkel of webshop sturen voor die extra omzet. Maar hoe zorg je dat goed opvalt tussen al die andere mailings en acties? In deze blog lees je 8 tips hoe je jouw nieuwsbrief aantrekkelijk genoeg maakt tijdens de feestdagen!

Maak een kalender

Timing is alles. Want afhankelijk van het tijdstip moet de inhoud van de nieuwsbrief overeenkomen met de behoefte van de ontvanger. Het is bijvoorbeeld geel slecht idee om vlak voor kerstavond een mailing te sturen waarbij je gratis express levering aanbiedt.  Dit soort acties worden gegarandeerd dankbaar aanvaard.

Wees creatief met de nieuwsbrieven

Vooral rond de kersttijd ontvangen mensen ontzettend veel e-mails met vergelijkbare aanbiedingen. Om op te vallen is het slim om af te wisselen met de inhoud van je nieuwsbrief. Het is namelijk niet zo interessant om continu dezelfde aanbieding te mailen. Ook al klinkt de deal in jouw ogen super interessant.

 

De juiste landingspagina's

Vooral tijdens de kerstperiode moet het volledige ontwerp als één geheel overkomen en moet de overgang tussen de nieuwsbrief en de landingspagina het liefst naadloos zijn.

Wanneer je producten in de nieuwsbrief promoot, moeten deze uiteraard ook eenvoudig in de webshop terug te vinden zijn en bij de rest van het assortiment passen.

Stel dat je kleding adverteert, dan kan de ontvanger niet in de kerstbomen categorie van je online shop terecht komen. Dit zorg voor een onnodig hoge bounceratio.

Vanuit een design perspectief is het noodzakelijk om de kerstaanpassingen in alle marketingkanalen door te voeren zoals productafbeeldingen en banners.

Ook kun je overwegen een aparte landingspagina te maken met weinig afleiding om zo snel en eenvoudig mogelijk aanvragen of bestellingen te realiseren. Met een goed doordacht webdesign kun je dit opvangen.

Deel relevante informatie

Niet alleen aanbiedingen en kortingen geven een boost aan je verkoop. Juist door relevante informatie te delen kun je meer bezoekers trekken naar je winkel of webshop. Denk bijvoorbeeld aan het sparen van punten of een reminder wanneer het laatste moment is om de levering te garanderen vóór de feestdagen.

Dit zorgt voor meer tijdsdruk en helpt ontvangers sneller te beslissen over een eventuele aankoop of gebruik te maken van een aanbieding, wat natuurlijk in je voordeel werkt!

Maak shopping events aan

Klanten houden ervan om in het zonnetje gezet te worden. Wat je daarom kunt doen is een speciale evenement organiseren om de interesse te wekken van je relaties zodat ze tijdelijk een exclusief aanbod krijgen.

Hierbij kun je zelf evenementen bedenken of kun je inspelen op speciale gelegenheden zoals (onlangs met) Black Friday.

Een exclusieve korting aanbieden op de verjaardag van de ontvanger is óók een leuke manier om bezoek aan te trekken naar je winkel. Hetzelfde geldt voor het aanbieden van exclusieve dagaanbiedingen die 24uur geldig zijn.

Maak geautomatiseerde follow-up e-mails

Wist je dat je met geautomatiseerde e-mails de ontvanger zowel specifiek als persoonlijk kunt aanspreken? Afhankelijk van de situatie kun je een passend bericht sturen zoals een winkelwagen herinnering waarbij de klant wordt gemaild dat hij of zei vergeten is af te rekenen. Zo kun je onvoltooide checkouts alsnog omzetten in voltooide bestellingen.

Aansluitend kun je bij een verkoop van een product met een bepaalde levensverwachting of houdbaarheidsduur wederom een mail sturen na x dagen, weken of maanden, met persoonlijke aanbieding om het product te vervangen of te vernieuwen.

Adventsmailing

Natuurlijk kunnen we de adventsweken niet vergeten en daarom zijn de adventszondagen een goede gelegenheid voor de kerstcampagnes. In het bijzonder voor klanten behoren deze zondagen tot een van de sterkste kerst inkoopdagen.

Stuur ontvangers bijvoorbeeld speciale producten, unieke kortingen of begin een
eigen promotie.

Start een inzamelingsactie

Last but not least – denk ook eens aan de kerstgedachte van geven loont. Wanneer je niet per se iets wil verkopen, kun je ook overwegen om iets terug te geven. Bijvoorbeeld dat je een samenwerking bent aangegaan met een stichting en dat je een x bedrag per bestelling doneert aan een goed doel. Mooie bijkomstigheid is dat dit een uitstekende boost geeft voor de imago van je bedrijf.

Tip: Communiceer het inzamelingsactiedoel en e-mail regelmatig updates over de doelstellingen om de inkomsten te verhogen.

Liever nieuwsbrieven uitbesteden?

Zijn bovenstaande tips een beetje teveel van het goede of heb je simpelweg geen inspiratie of tijd om je eigen nieuwsbrieven te sturen? Besteed het onderhoud dan uit aan Crossmedia House.

Je kunt 30 dagen gratis gebruik maken van onze eigen email tool waarbij je ook de voordelen kunt ontdekken van marketing automation. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!

akad demirdag

Akad Demirdag

Eigenaar

Let’s collab
Plan een gesprekGratis SEO scan