Home Blog Hoe de Google algoritme werkt
Let's Collab
website mobiel vriendelijk maken in 2023 en Hoe de Google algoritme werkt
  • 13 jun 20:49
  • 3 min.
  • Digital marketing
akad demirdag online marketeer
Akad Demirdag

Hoe de Google algoritme werkt

Als je niet goed weet hoe de spelregels werken van Google en haar algoritme, dan wordt het knap lastig om goed vindbaar te worden met je website. Na het lezen van deze blog hoop ik je een stuk wijzer te maken in hoe het wél werkt.

Het 'crawlen' van wesbsites

De eerste stap die Google altijd zet is dat het websites gaat ‘crawlen’. Google doet dit zelf op periodieke basis dankzij slimme geautomatiseerde software die zij Googlebot noemen.

De Googlebot scant dus continu naar nieuwe websites of nieuwe webpagina’s over de hele wereld. Dat doet Google op twee manieren.

De eerste manier bezoekt Googlebot de pagina’s die het al heeft ontdekt tijdens eerdere crawls. Hier volgt het de links die het al kent of volgt het een XML sitemap die is ingediend via Google Search Console. De nieuwe pagina’s worden dan snel toegevoegd aan de bestaande lijst.

De tweede manier crawlt Googlebot de pagina’s die door site-eigenaren (of developers) zijn ingediend via Google Search Console. Daar krijgt de crawler een ander deel van de webpagina’s om toe te voegen aan de huidige ‘wachtrij’.

hoe google websites crawlt

Het toevoegen aan de index

Zodra een nieuwe pagina is ontdekt start de Googlebot met het begrijpen waar de pagina over gaat. Dit noemen we indexeren en begint met een grondige analyse van alle pagina elementen. Denk aan;

  • Meta informatie
  • Afbeeldingen
  • Teksten
  • Video’s
  • Etc.

Pagina’s worden altijd geïndexeerd tenzij er een duidelijke noindex instructie in de pagina staat vermeld. Wanneer het indexeren is voltooid, catalogiseert de crawler de pagina in de Google-index – de database van Google Search. As we speak telt de Google-index honderden miljarden webpagina’s en dat neemt dus elke dag toe!

De start van een zoekopdracht

Iedere keer als jij een zoekopdracht invoert in Google wordt de index opgehaald om de meest relevante resultaten te vinden en te tonen. Hierbij wordt in een fractie van een seconde belangrijke aspecten gefilterd zoals;

  • Je locatie
  • De taalinstelling op je apparaat
  • Het apparaat wat je gebruikt (mobiel, tablet, desktop)
  • Je eigen voorkeursinstellingen

De betekenis en bedoeling van je zoekopdracht

Zodra Google begrijpt wat de betekenis is van je zoekopdracht gaat het relevante en actuele informatie zoeken die matcht met je zoekopdracht. Zoek je bijvoorbeeld iets actueels zoals het weer voor vandaag of morgen, dan identificeert de algoritme of het onderwerp actueel is door blogs en nieuwssites te scannen. Wanneer blijkt dat jouw pagina heel vaak de juiste informatie bevat dat correspondeert met diezelfde zoekopdracht, dan beloont Google jouw met een hogere organische ranking. Vandaar dat het dus heel zinvol kan zijn om regelmatig te bloggen over een vergelijkbaar onderwerp.

Waardevolle zoekresultaten

In navolging van de vorige check, controleert Google daarnaast de waarheidsgetrouwheid van de gevonden resultaten. Google wil namelijk heel graag de meest veilige, gezonde en betrouwbare resultaten tonen. Dat toetst het door bijvoorbeeld te kijken naar recensies, autoriteit, expertises en https verbindingen.

De meest relevante pagina tonen

De volgende stap is dat Google de meest relevante pagina’s laat zien die voldoen aan je zoekopdracht. Om die relevantie te checken, analyseert Google zaken als meta titel, meta omschrijving, afbeeldingen en video’s en tekst. Pagina’s die nét wat relevanter zijn (lees: SEO geoptimaliseerd zijn) , zullen hoger gerankt worden. Het is vaak de combinatie van meerdere factoren die hoge posities in de zoekresultaten kunnen garanderen.

De factoren die zwaar meewegen

Google rangschikt pagina’s met prioriteit voor de meest betrouwbare en hoogwaardige inhoud. Hierbij wordt gekeken naar informatierelevantie en autoriteit. Zo scant Google naar signalen van expertise, bevestiging en betrouwbaarheid over het onderwerp. Hoe doen ze dat?

  • Hoe meer links vanuit prominente websites verwezen worden naar de pagina, hoe hoger de autoriteit
  • Bevat de pagina’s spam of manipulatief gedrag dat niet voldoet aan de richtlijnen van Google
  • Is de pagina veilig en is er een HTTPS verbinding
  • Bevat de pagina heel veel popups die de gebruiker irriteren
  • Is de pagina geschikt voor verschillende apparaten en geoptimalsieerd voor mobiel gebruik
  • Is de pagina laadtijd vlot en snel

En het resultaat is...

Wanneer je zoekopdracht door al deze checks is gehaald geeft Google eindelijk de meest relevante zoekresultaten weer. De afbeelding hieronder legt het goed uit. En besef dat dit hele proces slechts een fractie van een seconde duurt. Best knap toch?
hoe werkt een zoekopdracht in google

Kies uit onze SEO pakketten

Merk je dat je het lastig vindt om bezig te gaan met SEO, maar vind je het wel heel belangrijk? Dan kunnen onze SEO pakketten uitkomst bieden. Kies uit drie pakketten die het beste passen bij jouw website of webshop. Twijfel je ergens tussen, neem dan gerust contact met ons op, dan maken wij bovendien een gratis SEO scan voor je website.

akad demirdag online marketeer

Akad Demirdag

Digital Marketeer - Director

Let's Collab
Maak een afspraakGratis SEO scanOfferte aanvragen