Home Blog Zoekwoorden onderzoek (laten) doen in 2023? Deze praktische gids helpt!
Let’s collab
Zoekwoordenonderzoek (laten) doen in 2023? Deze praktische gids helpt!
  • 18 feb 11:05
  • 8 min.
  • Digital marketing
stefan katalanc online marketeer
Stefan Katalanc

Zoekwoorden onderzoek (laten) doen in 2023? Deze praktische gids helpt!

Vind jij het ook zo’n gedoe: goede zoekwoorden vinden? Voor elk zoekwoord dat werkt, zijn er honderden die dat niet doen. En als je de verkeerde keuze maakt, zit je vast aan opgestelde inhoud die nooit in de zoekresultaten verschijnt. Daarom stelden we bij Crossmedia House deze gids samen: jouw houvast om goed zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Tip: gebruik de gids om op het verraderlijke pad van zoekwoordonderzoek te navigeren en je inspanningen te richten op die zoekwoorden die er écht toe doen.

Deze gids beschrijft een stapsgewijs proces van zoekwoordideeën genereren en – via keywords onderzoek – de woorden selecteren met het hoogste rankingpotentieel. Volg je de stappen? Dan krijg je een lijst met winstgevende termen die passen bij je pagina’s. Ook krijg je dan inzicht in het verkeer dat deze zoekwoorden genereren. Bring it on!

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Het zoekwoordonderzoeksproces bestaat uit grote aantallen zoekopdrachten vinden die mensen invoeren in zoekmachines. Met als doel? Begrijpen wat mensen nodig hebben. En dat helpt je de inhoud van websites aan te passen aan hun verwachtingen. Als je de zoektermen correct kiest en toepast, kunnen de juiste woorden zorgen voor een groei van je websiteverkeer. En yés, dat is te meten! Dus zonder overdrijving kunnen we zeggen: zoekwoordonderzoek is de hoeksteen van zoekmachineoptimalisatie.

Hoe kun je een zoekwoordenonderzoek (laten) doen?

Jij wilt het natuurlijk goed doen, all the way. Dat betekent dat je je zoekwoordonderzoek afstemt op je SEO-strategie en -doelstellingen. Het eerste wat je dan doet vóór je het zoekwoordonderzoek start? Het profiel van je website bekijken om de sterke en zwakke punten te beoordelen.

Hoeveel moeite het kost om je pagina’s vervolgens te optimaliseren? Dat hangt af van:

  • de autoriteit van je website
  • de kwaliteit van de inhoud
  • het concurrentielandschap van je branche

 

Enneh… je houdt daarbij je doelgroep wel in gedachten, he? Concentreer je hiervoor op de waarde die jouw website aan gebruikers biedt en hoe je aan hun zoekintentie voldoet.

1-2-3 en go!

Als je er helemaal op ingaat, is zoekwoordonderzoek in feite een driedelig proces. Eerst genereer je zo veel mogelijk zoekwoordideeën. Je tweede stap is: de onderzochte termen filteren om de termen te verwijderen die te gek, te irrelevant of te moeilijk in te passen zijn. En tot slot geef je prioriteit aan de resterende zoekwoorden om te zien met welke je als eerste aan de slag moet. Om dit proces iets gemakkelijker te volgen, splitsen we elk onderdeel hieronder voor je op in kleinere stappen. De kernboodschap is en blijft hetzelfde: genereren, filteren, prioriteren.

Stap 1: maak een lijst met zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de eenvoudigste termen die je bedrijf in grote lijnen omschrijven. Dit zijn woorden waarmee je al zou moeten rangschikken. Je gebruikt ze om het proces van het ontwikkelen van meer zoekwoordideeën een vliegende start te geven. Bedenk je een paar zoekwoorden? Dan kun je SEO-software gebruiken om er nog duizenden te genereren.

De eenvoudigste tip voor het vinden van zoekwoorden is: schrijf een paar woordgroepen op die je producten en services het beste omschrijven. Splits je bedrijf hiervoor op in algemene onderwerpen en kies voor elk onderwerp een aantal waardevolle zoekwoorden. Het resultaat? Een aantal van de meest relevante zoekwoorden die het startpunt vormen voor een breder onderzoek naar SEO-zoekwoorden.

Simpeler of succesvoller

Nou, tot zover is het easy, toch? Maar … wil je een aantoonbaar beter uitgangspunt? Ga dan bijvoorbeeld eens door de navigatie van je website en zoek naar trefwoorden in de catalogus.

Bovenstaande voorbeeld is een catalogus van een verkoper van buitenartikelen. Bijna elk item hierin vormt een geweldig idee voor een startwoord. Zoek gewoon wat woorden bij elkaar en je hebt herenkleding, damesschoenen, snowboardjassen – tientallen en tientallen termen. Je krijgt er nog veel meer als je de subcategorieën, productfilters en bedrijfsbeschrijvingen verkent.

Stap 2: Kies SEO-tools om te gebruiken

Hoe doe ik gratis zoekwoordonderzoek, vraag je je misschien af. Goed nieuws: hiervoor zijn onwijs veel SEO-tools op de markt, zowel gratis als betaald, eenvoudig en geavanceerd. Voor dit artikel beperken we ons tot een handvol van de meest populaire en betrouwbare tools voor zoekwoordonderzoek. Vier van die tools worden door zoekmachines zelf geleverd; elk heeft een iets andere focus. De vijfde is echt een verzameling tools die niet één, maar negen verschillende zoekwoordonderzoeksmethoden verenigt. Ready? Here we go!

Google Ads Keyword Planner

De meest bekende en logische plek om een zoekwoordonderzoek te (laten) doen? Google Keyword Planner. De zoekwoordplanner werkt heel eenvoudig: je voegt een paar van je seed-zoekwoorden (kernwoorden) toe en hoppa, je krijgt een enorme lijst met vergelijkbare woorden en woordgroepen. Kind kan de was doen.

Hier evalueer je je gegevens dankzij statistieken zoals zoekvolume, concurrentie en biedbereik. Én hier schoon je je gegevens op door resultaten voor volwassenen, merken of uitsluitingszoekwoorden te verwijderen. Uiteindelijk hou je waarschijnlijk een shortlist met zoekwoorden over die erg lijken op jouw zoekwoorden. Klinkt dit als zinloos? Bedenk dan dat het toch nog steeds een goede plek is om te beginnen, bijvoorbeeld als je bevestiging zoekt voor je keuze.

Let op: Google Ads is wel vooral gericht op advertentieprognoses. Dus je kunt alleen relatieve beoordelingen maken. Heeft zoekwoord A bijvoorbeeld 3.500 zoekopdrachten per maand? En zoekwoord B 1.500? Dan weet je niet zeker of deze cijfers kloppen; je mag aannemen dat je met het eerste zoekwoord waarschijnlijk meer websurfers trekt dan met het tweede.

Goed om dus in je achterhoofd te houden: Google Ads geeft het totale aantal Google-prognoses voor dat zoekwoord op internet weer. Search Console (zie hieronder) werkt anders: die laat alleen die zoekopdrachten zien die je pagina’s opleverden in de zoekresultaten van Google.

Google Ads is weliswaar een krachtige, door Google gebouwde tool voor zoekwoordonderzoek met zoekstatistieken rechtstreeks van de bron; toch biedt het slechts zeer basale statistieken. Je moet het zeker aanvullen met andere SEO-tools als je succesvol wilt onderzoeken.

Google Search Console

In tegenstelling tot de Zoekwoordplanner gebruik je Google Search Console om te zoeken naar die zoekwoorden waarop je al rangschikt. Hoe dat zit? Je ontdekt hiermee de zoekwoorden die op het punt staan om top-SERP-posities te bereiken en geeft ze een kleine boost. Klinkt als abracadabra? SERP is de Search Engine Results Page, dus de zoekresultatenpagina.

Als je erover nadenkt, zijn de resultaten hiervan eigenlijk een betere rankingskans dan nieuwe zoekwoorden – je bent al halverwege, zeg maar.

Zo werk je ermee

Ga naar Zoekprestaties > Zoekresultaten en vink Vertoningen aan. Search Console toont je nu de gemiddelde positie voor elk van de zoekwoorden waarop je scoort. Ook zie je hoeveel vertoningen en klikken je van deze zoekwoorden krijgt. Heel handig: je ziet per pagina, land en apparaat waarnaar je doelgroep zoekt. Met de tool filter je tot wel 1000 zoekwoorden. Da’s wel wat veel. Het is logisch om je energie te stoppen in die zinnen die mogelijk hoger kunnen scoren; controleer hiervoor de top-20-posities.

Google Trends

Werken hiermee vraagt wat onderzoek naar de concurrentieomgeving. Waarom? Om in te schatten wat je als ‘voldoende zoekverkeer’ mag zien. Voorbeeldje: in een uitgestrekt gebied zoals toeristische diensten kunnen zoekwoorden bijvoorbeeld 10.000 tot 100.000 zoekopdrachten per maand opleveren. In sommige branchespecifieke niches, zoals parachutespringen, zijn de zoekvolumes natuurlijk veel lager. Wat is dus ‘voldoende’? Dat is een relatief begrip.

Google Trends geeft je in ieder geval een overzicht van hoe een onderwerp presteert over een geselecteerde periode. Zo zie je bijvoorbeeld ook welke zoekopdrachten seizoensgebonden zijn. Bekijk wat trending is en vind interessescores per locatie en per zoekkanaal op internet; vergelijk en inspecteer bijvoorbeeld termen en analyseer welke gerelateerde onderwerpen en vragen inmiddels een bepaalde trend vormen. De energy die je hierin stopt, krijg je dubbel en dwars terug!

Rank Tracker

Rank Tracker is echt een beest van een hulpprogramma voor zoekwoorden. Negen verschillende methoden voor SEO-zoekwoordonderzoek, meer dan twintig hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek, tal van statistieken, sorteer- en filteropties en het volgen van posities – allemaal op één plek. En het heeft zowel Google Search Console als Keyword Planner-integraties. Hoe cool is dat?!

Wat je ermee doet? Dat laat je afhangen van de methode voor zoekwoordonderzoek. Gebruik startzoekwoorden óf websites van concurrenten om nieuwe zoekwoordideeën op te sporen. Elk onderzocht item levert je meteen een schat aan SEO-statistieken: onder andere zoekvolume, concurrentie, moeilijkheidsgraad en CPC-informatie (cost per click). Je werkruimte pas je makkelijk aan; je bent vrij om voor je eigen gemak criteria toe te voegen en te verwijderen.

Stap 3: Genereer jouw zoekwoordenlijst

Oké, je hebt nu je zoekwoorden, check! Laten we dan nu een paar van die zoekwoordonderzoeksmethoden beter onderzoeken en kijken hoe je Rank Tracker hiervoor gebruikt:

Zoekwoord Kloof

Zoekwoord Kloof is een geweldige methode als je wilt controleren op welke gebieden je concurrenten jouw website – nu nog – de baas zijn. Wat je hiervoor doet? Voeg gewoon het domein van de concurrent (of meerdere domeinen) toe. Kies daarna de parameter waarmee je de vergelijking wilt maken en voìla, je ziet welke zoekwoorden van je concurrenten beter scoren. It’s as simple as that!

Concurrentieonderzoek

Als je website vrij nieuw is, test dan de Competitor Research module eens. Hier zoek je per domein en per onderwerp naar relevante onderwerpen en gerelateerde zoekwoorden. Kijk hoeveel je kruist met andere concurrenten en vind hun zoekwoorden met een hoog volume. En yes, je integreert ze vervolgens makkelijk in je inhoud.

Query Autosuggesties

Probeer ook eens de Autocomplete-tool op basis van zoekvoorspellingen van Google, Amazon, YouTube enzovoort. Gebruik hier startzoekwoorden om suggesties voor zoekwoorden te genereren rondom de neiging van mensen als ze zoekopdrachten formuleren. Probeer samen met de Related Search methode in de hoofden en het denken van anderen te kruipen. Look into their minds!

Gerelateerde Vragen

Je hebt nu al heel wat tools en tips gehad. Toch zijn er op keyword-researchgebied nog 3 tools die we graag met je delen. Zoals Gerelateerde Vragen. Deze methode voor zoekwoordonderzoek haalt gerelateerde vragen uit het bijbehorende Google-fragment. Het hele ding met veelgestelde vragen is dat ze sterk worden geassocieerd met gesproken zoekopdrachten. Zoekwoorden die je op deze manier boven water krijgt, zijn meestal heel lang; zeg maar een compleet gesprek, een conversatiestijl. En da’s dan weer geweldig om vraag- en antwoordpagina’s en handleidingen mee te maken. En om je pagina’s voor gesproken zoekopdrachten te optimaliseren natuurlijk.

TF-IDF

Een misschien nog wat onbekende tool voor keywords onderzoek is TF-IDF. Het gaat hier om een statistische methode die vergelijkt hoe belangrijk een bepaald woord is voor een document. Dat belang groeit net zo hard als het aantal keren dat het woord hierin voorkomt. Hoe dat werkt? De zoekwoorden analyse tool, analyseert 10 van je belangrijkste concurrenten en verzamelt zoekwoorden die ze gemeen hebben. Wat vooral zo handig hieraan is: deze functie helpt je de juiste context van woorden te ontdekken. Zo optimaliseer jij daarna je pagina met synoniemen en gerelateerde termen. That ‘ll do the trick!

Woordcombinaties

De laatste functie waar we je graag kennis mee laten maken heet: Woordcombinaties. Deze functie is in feite een randomizer voor zoekwoorden. Gooi er een paar woorden in en de functie mixt en matcht ze net zolang totdat elke mogelijke combinatie is uitgeput. Waar het succes ‘m in zit? Dat je misschien nét iets andere zoekopdrachten maakt dan andere gebruikers. Dus zo ontdek je sneller variaties op zoekwoorden die betere rankingkansen hebben.

Nou, mogelijkheden genoeg dus om je zoekwoordonderzoek te (laten) doen. De uitdaging ligt vooral nu bij jou om te kiezen, te vergelijken en … te doen! That’s all there is!

stefan katalanc online marketeer

Stefan Katalanc

Digital Marketeer - Director

Let’s collab
Plan een gesprekGratis SEO scan