Home Blog SEO stappenplan voor ecommerce websites
Let’s collab
online marketing icoon
  • 21 jan 18:35
  • 13 min.
  • Digital marketing
stefan katalanc
Stefan Katalanc

SEO stappenplan voor ecommerce websites

Verkoop je producten via een online store? Trek dan een zo groot mogelijk publiek via een goed geoptimaliseerde e-commerce website. Waarom dat laatste zo goed werkt? Dat leg ik je hier graag uit. Net als alle trucs waarmee ook jij dat voor elkaar krijgt en zo veel meer verkoopt.

Voordelen van optimaliseren ecommerce websites

Allereerst neem ik je mee in de 3 voordelen van een geoptimaliseerde ecommerce website.

1. Van gedragskennis naar inspringen op gedrag

Met een sterke ecommerce website laat je allereerst zien dat je de basisprincipes van je klantenkring begrijpt. Denk hierbij aan: waar klanten vandaan komen, hoe oud ze zijn, welke leeftijd ze hebben en hoe ze je hebben gevonden. Via web analytics analyseer je vanuit deze en andere informatie het gedrag van jouw bezoekers; zo leer je ze nog beter kennen en spring je beter in op dit gedrag.

2. Opvallende zaken en valkuilen ontdekken

Met een ecommerce website kun je daarnaast nog veel meer doen. Je ontdekt bijvoorbeeld gemakkelijk opvallende zaken en valkuilen. Zoals:

  • Welke verkeersbronnen werken het beste?
  • Welke aanbiedingen zijn het meest aantrekkelijk?
  • Loopt het bestelproces optimaal?
  • Kunnen mensen zonder problemen hun bestelling afrekenen?

3. Meeliften op de wereldwijde online groei

De meest voor de hand liggende reden om jouw ecommerce volledig te optimaliseren? Dat is, uiteraard, de feitelijke groei van het aantal online aankopen. Jaarlijks zie ik dit patroon terug en lijkt de groei van ecommerce langzaam door te gaan. Zaak dus om hiervan mee te profiteren.

Als je dus al online handelt, is dat supergaaf! Maar als je geen actieve stappen zet om je ecommerce website sterk te optimaliseren, loop je een steeds groter wordend risico dat je conversies en dus de boot mist. Hoe je zorgt dat je dit wél goed doet? Dankzij SEO natuurlijk!

Wat is SEO voor ecommerce websites?

SEO is een strategie om webshops hoger te laten scoren in de rankings van zoekmachines zoals Google. Een webshop die goed ontworpen is en geoptimaliseerd met hoogwaardige content, scoort beter in Google. Hierdoor wordt jouw webshop veel beter vindbaar en zichtbaar.

SEO voor webshops draait dan ook om de optimalisatie van jouw webshop. Met als doel? Makkelijker conversies te genereren.

Verschil tussen SEO voor informatieve sites en webwinkels

Er is een grote tegenstelling tussen SEO voor websites die informatief en tekstueel zijn én SEO voor ecommerce websites. Bij dat laatste gaat het om veel meer dan alleen maar focussen op keywords, content en linkbuilding.

Hoe je SEO in je webshop wél gebruikt? Om te beginnen door zoekmachines te begrijpen en te weten hoe ze werken. Hiervoor heb je praktische SEO-kennis nodig voor ecommerce, je moet werken volgens de spelregels van Google, de koopintentie van de klant kunnen analyseren én deze strategisch toepassen.

Effectieve werkmethode SEO stappenplan voor ecommerce

SEO is een complex vakgebied. En met enorm veel webshops op het wereldwijde web is het niet altijd even makkelijker om de jouwe hoog te laten scoren in zoekmachines. Ja, het is dus een grote uitdaging. Toch kun je een goede start maken door een aantal bewezen effectieve methoden toe te passen. Hierdoor vergroot je de kans op meer leads en klanten.

Basics voor starters

Ben je hier niet mee bekend? Dan leg ik je hier eerst deze werkmethoden uit. Want je kunt beginnen met de aanpak van de basis. Zoals:

  • De navigatie
  • Interne links
  • Rommel vermijden
  • Unieke content
  • Alt-tekst voor afbeeldingen

Er is nog veel meer dat je kunt doen. Bekijk hieronder een lijst met bewezen methoden voor SEO waarmee je direct van start kunt.

1. Doe op de juiste manier zoekwoordonderzoek

Er zijn verschillende manieren en strategieën om je webshop te optimaliseren. Niet elke aanpak is geschikt voor alle webshops en producten. Sommige richtlijnen gelukkig wel. Zoekwoordonderzoek correct uitvoeren is er een van.

zoekwoordenonderzoek

Het lijkt logisch dat je de meest populaire en relevante keywords wilt gebruiken. Maar … je moet ook de koopintentie van jouw klanten begrijpen. Hoe kom je hier achter? Nou, eigenlijk door te kijken naar specifieke zinnen en woorden die worden gebruikt door mensen als ze een product zoeken. De volgende 2 types zoekwoordintenties zie je het vaakst.

Informatieve zoekwoordintentie

Informatieve zoekwoordintentie wordt in SEO gebruikt om het type informatie te beschrijven waarnaar de websurfer zoekt.

Een zoekopdracht bestaat dan vaak uit:

  • Hoe-vragen: zoekopdrachten met vragen zoals “Hoe kan ik …?”
  • Direct kopen: zoekopdrachten met trefwoorden als ‘Product x kopen’.
  • Zoekopdrachten naar feiten: gebruik van woorden zoals ‘feit’ en ’informatie’ als een websurfer meer details over een onderwerp wil.

Commerciële zoekwoordintentie

Bij de commerciële zoekwoordintentie zoeken mensen met als doel: iets kopen. Ze willen vinden wat ze nodig hebben en willen dit snel aanschaffen. Ze tikken dan specifieke zoektermen in, zoals ‘digitale camera kopen’ of ‘nieuwe laptopaanbieding zoeken’. Hun koopintentie is groter dan hun wens om productinformatie te vinden.

Zoekwoordintentie bepalen

Maar hoe bepaal je dan nu eigenlijk de zoekwoordintentie van consumenten? Dat lijkt een enorme uitdaging. Toch kun je het jezelf gemakkelijker maken. Denk aan de volgende fasen:

  • SERP’s analyseren: Kijk vooral naar de betaalde advertenties, resultaten van kennisgrafieken en organische vermeldingen.
  • Kijk naar Google-advertenties voor commerciële bedoelingen: als je biedprijzen voor zoekwoorden ziet, krijg je een idee hoe concurrerend zoekwoorden zijn.
  • Controleer jouw analyses: zoek naar inhoud met hoge bouncepercentages, omdat het kan betekenen dat deze niet klopt met de intentie van de zoeker.

Tip: gebruik ook hulpprogramma’s voor zoekwoorden, zoals de zoekwoordenplanner van Google.

2. Optimaliseer productpagina's voor hogere positie

Nieuwe klanten aantrekken en werven? Kijk hiervoor naar de gebruikersoptimalisatie op de pagina. Het zorgt voor een hogere positie van jouw ecommerce website. En dat zorg voor meer organisch verkeer om meer conversies te genereren.

Moet je dan ieder gebied van je webshop optimaliseren?

Nee. Ik neem je hieronder mee in de onderdelen die belangrijk zijn voor jou als online retailer: productbeschrijvingen, afbeeldingen en recensies.

Optimaliseer je productbeschrijvingen

De productpagina van een webshop heeft veel verschillende functies. Die functies hebben allemaal aandacht nodig. Je wilt immers dat er een paar dingen opvallen op de pagina; zo maak je de bezoekers meer betrokken en zorg je ervoor dat ze doorklikken. Als je met optimaliseren van productpagina’s begint, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Welke dingen zijn het meest cruciaal op de pagina?
  • Hoe maximaliseer ik met deze elementen de zichtbaarheid en impact?
  • Hoe gebruik ik deze informatie om meer effect te krijgen met betere productbeschrijvingen?

De volgende stap? Kijk wat je nodig hebt om de impact van productbeschrijvingen te maximaliseren. Denk hierbij aan:

  • meerdere, eersteklas, unieke afbeeldingen toevoegen
  • trefwoorden opnemen
  • gedetailleerde, zoekwoordrijke beschrijvingen plaatsen
  • call-to-action (CTA’s) toevoegen
  • getuigenissen toevoegen

Optimaliseer je afbeeldingen

Afbeeldingen zijn soms een verwaarloosd gebied binnen de SEO voor webshops. Jammer! Waarom? Met foto’s heb je een uitstekende manier om een ​​boodschap over te brengen én publiek aan te trekken. Maar … bij een overkill kunnen ze het tegenovergestelde effect hebben. Dus daarom: pas op dat je niet te veel afbeeldingen gebruikt.

Kies allereerst vooral voor kwaliteitsafbeeldingen om je producten het beste te presenteren. Maar er is meer. Als je afbeeldingen niet voor SEO optimaliseert, krijg je een betere positie in zoekmachines en dus meer verkeer.

Met deze tips optimaliseer je afbeeldingen:

  • Kies geschikte afbeeldingen voor jouw webshopplatform. Jouw hostingpartij specificeert meestal optimale afbeeldingsformaten en andere afbeeldingsrichtlijnen.
  • Beschrijf afbeeldingen met alt-tags.
  • Gebruik de juiste trefwoorden in bestandsnamen.

Recensies en productbeoordelingen

Recensies bieden stukjes informatie die winkeliers helpen te kiezen voor een bepaald product of bepaalde webshop. Deze recensies vormen dan ook een essentiële succesfactor binnen je ecommerce. Hoe dat komt? Omdat enorm veel mensen erop vertrouwen. Recensies helpen je dus vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten en daarnaast verbeteren ze de conversieratio’s.

Wat kun je doen om klanten een beoordeling te laten geven? Stuur ze geautomatiseerde berichten na een aankoop. Je kunt ook e-mailcampagnes opzetten om herinneringen of aanbiedingen te verzenden. Hiermee nodig je uit een recensie op jouw site te plaatsen.

Voor ik verder ga met deze handleiding SEO voor webshops, eerst nog even wat aanvullende optimalisatietrucs.

Extra optimalisatietips:

  • Gebruik canonical tags om dubbele productpagina’s aan elkaar te koppelen.
  • Maak een goed geschreven pagina met: de nodige informatie over het product, een afbeelding ervan én een video van het product in actie.
  • Plaats minstens één CTA op je productpagina.

Vermeld vooraf verzendinformatie en spelregels, zodat klanten vanaf het begin weten waar ze voor betalen.

3. Maak je site gebruiksvriendelijk (UX)

UX staat voor user experience. Gebruikerservaring dus. De UX verbeter je onder meer dankzij goed webdesign; zo wordt je webwinkel visueel aantrekkelijker. Maar … het gaat niet alleen om hoe goed je webshop eruit ziet; het gaat om de complete ervaring van navigatie, gebruikersgemak én de algemene indruk van je online store.

Bij UX draait het er ook om dat mensen gemakkelijk vinden wat ze zoeken, zonder obstakels. Hierbij is de ervaring belangrijk; je webshop moet technisch dan ook goed in elkaar zitten. Zo versterkt een goede UX de SEO voor je website.

Veel dingen beïnvloeden UX. Onthou hierbij het volgende:

  • Advertenties mogen de weergave van de inhoud niet verstoren voor je shopbezoeker.
  • Je webwinkel moet snel laden en mobielvriendelijk zijn.
  • Je online store moet overzicht bieden en makkelijk navigeren.
  • Plaats CTA’s, zodat klanten weten wat hun volgende stap moet zijn.

Tot slot: gebruik overal consistente styling en maak het toegankelijk.

4. Denk aan long-tail zoekwoorden

Meestal zie je long-tail zoekwoorden aan de rechterkant van een pagina met zoekresultaten in de zoekmachines (SERP). Op long-tail zoekwoorden wordt meestal weinig gezocht, maar deze zijn wél goed voor de relevantie van je bedrijf. Dit soort woorden kunnen goed converteren. Waarom? Omdat de zoekopdracht vaak specifiek is en de koopintentie van de zoeker hoog. Dat levert dus waardevol verkeer op. Rank daarom goed op long-tail zoekwoorden.

Long-tail zoekwoorden zijn geweldig voor:

  • concurrerende niches
  • verhoogde conversieratio’s
  • makkelijker rangschikken van nieuwe sites

In Google vind je long-tail zoekwoorden op 2 manieren: door het gedeelte “gerelateerde zoekopdrachten” te gebruiken óf gebruik hiervoor tools.

5. Gebruik een eenvoudige URL-structuur

Website structuur

Een eenvoudige URL-structuur verbetert allereerst de gebruikerservaring. Daarnaast verbetert het tot op zekere hoogte jouw SEO-inspanningen. Heeft jouw ecommerce website een eenvoudige URL-structuur? Dan deel je makkelijker producten op sociale media en andere websites. Het kan ook de vindbaarheid/SEO voor je ecommerce verbeteren. Dat komt omdat het relevantere gegevens voor zoekmachines levert.

Maak voor het beste resultaat je URL’s zo leesbaar en begrijpelijk mogelijk. Zie hieronder de voorbeelden:

  • Hier een voorbeeld van wat je NIET moet doen: https://www.voorbeeld.bl/artikel-over-fietsen/
  • Deze URL-structuur werkt veel beter: https://www.voorbeeld.nl/fiets-artikelen

Check ook het advies van Google hoe je de URL-structuur verbetert.

Verder vertel ik je hieronder in 3 punten (a, b en c) wat je nog meer kunt doen.

a. Gebruik zoekwoorden

Zoekmachines scannen de URL en gebruiken de zoekwoorden in de URL. Waarom? Zo bepalen ze waar die pagina op moet ranken in de SERP’s. De zoekwoorden in de URL heten ook wel ’metatags’; ze helpen zoekmachines de inhoud of het onderwerp van die pagina te laten zien.

Neem daarom de tijd om na te denken over zoekwoorden vóór je een URL-structuur kiest. Als mensen zoeken naar jouw bedrijf, gebruiken ze vaak exacte zoektermen. Zoals: ’advocaat in Amsterdam’ of ’online kledingwinkel’. Superbelangrijk dus dat je dit soort woorden opneemt in jouw URL-structuur.

b. Gebruik kruimelpaden

Kruimelpaden zijn navigatiehulpmiddelen. Hiermee vindt een webshopbezoeker gemakkelijk de stappen terug binnen de website. En hiermee navigeert deze ook snel terug. Handig dus voor het gebruik. Daarnaast levert het je ook SEO-voordelen op.

Stel, iemand bezoekt een blogbericht vanaf de homepagina. Dan is het kruimelpad: “Home > Blog > Het blogbericht”.

c. Vermijd stopwoorden

Meest voorkomende stopwoorden in URL’s zijn ‘de’, ‘en’, ‘van’ en ‘een’. Deze stopwoorden maken de inhoud van je URL’s minder goed leesbaar; daarmee brengen ze jouw SEO-ranking omlaag.

6. Gebruik Schema mark-ups; laat zo Google en gebruikers inhoud begrijpen

metabox schema markup

Schema mark-ups zijn HTML-tags die aanvullende informatie geven over de inhoud op webpagina’s; ideaal om jouw SEO-inspanning voor ecommerce sterk te verbeteren. Dankzij schema mark-ups worden er rich snippets gemaakt. Hiermee laten zoekmachines meer informatie zien over specifieke items in de zoekresultaten.

Rich snippets helpen mensen om sneller te vinden waarnaar ze zoeken. Hoe? Door verschillende soorten informatie te laten zien. Er zijn dan ook veel verschillende soorten rich snippets, zoals:

  • Productgerelateerde snippets
  • Muzieksnippets
  • Recensiesnippets

Voor ecommerce websites heb je de volgende schema mark-ups:

  • Productschema
  • Reviewschema
  • Productbeschikbaarheidschema
  • Videoschema
  • Prijsschema

7. Vermijd dubbele content en dubbele pagina's

Een grote SEO-killer? Duplicate content, dubbele inhoud dus. Google komt er heel snel achter of content uniek geschreven is of juist gekopieerd van een andere website. Inhoud die het al eerder indexeerde neemt Google niet zo snel nog een keer op in de SERP.

Inhoud kopiëren gebeurt wel vaak; toch raad ik je dit dus sterk af. Het gebeurt vooral veel bij webshops die inhoud van een producent of leverancier gebruiken. Zij nemen de inhoud simpelweg over met:

  • Afbeeldingen
  • Productspecificaties
  • Productomschrijvingen
  • Extra advies en tips

Helaas gebruiken álle klanten van leveranciers en producenten dit; daarmee krijg je dus snel duplicate content. Vermijd dit door bijvoorbeeld alle productomschrijvingen te herschrijven.

8. Voorkom trage paginalaadtijd en lagere ranking ster

Je kent het vast wel: je bezoekt een website en het duurt heel lang voordat de pagina verschijnt. Dit is erg frustrerend, vooral als je snel iets nodig hebt en zoekt op je smartphone. Een grote dealbreaker! Grote kans ook dat je snel weg gaat en een andere pagina bezoekt. Naast een slechte gebruikerservaring (zie UX) is het ook een ranking factor voor jouw website. Dit kost vele plekken in de SERP.

Wat kun je doen bij een trage website? Onderzoek eerst de oorzaak:

  • Is je webwinkel te groot met te veel inhoud en kan de server dat niet aan?
  • Laadt je webshop te veel extra scripts voordat het de pagina laadt?
  • Gebruik je te grote afbeeldingen?
  • Geeft de hosting problemen?

Dankzij Google Pagespeed ontdek je snel of jouw website geoptimaliseerd is voor de beste snelheid. Is dat niet het geval? Dan zie je het probleem. En dat los je op door een of meer van de volgende aanpassingen:

  • minder afbeeldingen op de pagina’s gebruiken
  • bestanden comprimeren
  • minder widgets voor sociale media gebruiken
  • afbeeldingen optimaliseren
  • rommel vermijden en veel witruimte gebruiken
  • omleidingen en HTTP-verzoeken beperken
  • reactietijd van je server versnellen

Denk ook na over een snellere hosting of server.

9. Kies voor content bij ecommerce

SEO voor Ecommerce is niet alleen maar producten laten zien met goede foto’s en zoekwoorden; het gaat ook over goed geschreven teksten. Door regelmatig content te plaatsen trek je organisch meer verkeer aan én vergroot je het vertrouwen van potentiële klanten.

Wat voor soorten content zijn nuttig? Denk aan:

  • Uitleg over hoe je iets doet en antwoord op de meest gestelde vragen.
  • Nieuwe producten die gelanceerd worden en nieuwe technieken binnen de niche
  • Pagina met vaktermen en de betekenis ervan
  • Testimonials
  • Demonstratievideo’s van producten

10. Werk aan linkbuilding voor ecommerce

Linkbuilding helpt enorm mee aan goede SEO. Kwalitatief goede links (dus naar relevante sites) maken je webshop geloofwaardig voor Google. Google rankt jouw website dan eerder hoog.

Dat is positief, maar hoe maak je deze links en hoe krijg je ze?

Deze manieren helpen je:

  • Maak interne backlinks
  • Schrijf gastblogs op externe websites
  • Adverteer op social media
  • Schrijf en deel content op social media
  • Geef persberichten uit
  • Schrijf commentaar op blogs en forums
  • Geef whitepapers en casestudies uit
  • Schrijf sterke content waarnaar anderen willen linken

Goed om te weten: linkbuilding kost veel tijd. Links kópen raad ik sterk af. Dit lijkt aantrekkelijk voor de korte termijn, maar vele goedkope links straft Google af en daarmee straft het ook jouw webwinkel af. Links van goede kwaliteit helpen mee aan de ranking. Daarentegen zorgen links van slechte kwaliteit voor een nadeel in de ranking.

11. Voeg een sitemap toe aan je online store

De sitemap van een webwinkel is heel handig voor gebruikers en zoekmachines. Deze geeft een totaaloverzicht van al je pagina’s. De sitemap hoort daarom ook op al je pagina’s te staan. Vaak zet ik die dan ook in de footer.

Sitemaps kun je handmatig maken met automatische tools van bijvoorbeeld Google’s Webmaster Tools. Wist je trouwens dat een sitemap 2 versies heeft? Namelijk de XML- en de HTML-versie. De HTML-versie is voor bezoekers en de XML-versie voor zoekmachines.

12. Maak sociaal delen makkelijk

Inhoud delen op social media helpt mogelijk niet direct mee aan de SEO. Toch zorgt het wel voor meer naamsbekendheid en verkeer. En dát draagt dan wél weer bij aan je SEO. Hoe vaker je wordt vermeld op social media, hoe meer invloed dit heeft op de SEO voor jouw ecommerce website. Hoe dat komt? Door:

  • Het organisch verkeer en de zichtbaarheid worden groter
  • Je lokale SEO wordt beter
  • Je merkbekendheid wordt groter
  • Je krijgt meer links

Dankzij tools zoals Hootsuite en Coosto kun je makkelijk automatisch inhoud plaatsen op al jouw verschillende social media. Berichten plan je hiermee vooraf in en verschijnen automatisch op geselecteerde data.

SEO voor webshops: conclusie

Met SEO vergroot je de zichtbaarheid, bereik je meer klanten en zorg je voor meer omzet. Richt je daarbij op de inhoud van je online store en op optimaliseren van de cruciale onderdelen ervan.

Tot slot: goede SEO krijg je niet van de ene op de andere dag. Dit heeft tijd nodig. Werk daarom continu aan goede SEO en aan jouw strategie. Dit zorgt uiteindelijk voor de beste rankings en het hoogste resultaat.

Laat me eens weten: wat is jouw ervaring met SEO voor webshops?

stefan katalanc

Stefan Katalanc

Eigenaar

Let’s collab
Offerte aanvragenPlan een gesprek