Home Blog ChatGPT en SEO
Let’s collab
ChatGPT en SEO
  • 6 mei 12:11
  • 2 min.
  • Digital marketing
akad demirdag
Akad Demirdag

ChatGPT en SEO

ChatGTP verdient denk ik niet veel uitleg. Het is zeer actueel en overal verschijnen er berichten over op social media in op blogs met de eindeloze mogelijkheden die het biedt. Mocht je toch willen weten wat het is en wat je ermee kunt doen, lees dan mijn vorige blog. In dit blog wil ik stilstaan bij de mogelijkheden van deze slimme AI tool voor je SEO. Kortom; hoe kan ChatGPT jou ondersteunen bij je dagelijkse SEO-taken?

Geen goed of slecht

Allereerst is het goed om te weten dat het niet uitmaakt hoe goed of slecht je vraag of ‘opdracht’ is, ChatGPT zal altijd met een antwoord komen. Maar je wilt natuurlijk wel een reactie krijgen waar je wat aan hebt. Met deze tips kun je ChatGPT optimaal benutten om betere resultaten te behalen voor je SEO.

Tip 1: Gebruik duidelijke en specifieke aanwijzingen

Gebruik geen vage taal of onduidelijke termen, aangezien dit kan leiden tot onnauwkeurige of irrelevante antwoorden.

In plaats van te vragen “Schrijf me iets over onderwerp X”, is het beter om te vragen “Schrijf me een blogpost over onderwerp X. Houd het onder de 2000 woorden. En schrijf het als een echte schrijver”.

Tip 2: Houd het simpel

Keep It Simple, Stupid is een ideale leidraad om ChatGPT te gebruiken.

Houd je aan eenvoudige zinsstructuren en vocabulaire en vermijd meerdere acties tegelijkertijd. Dit maakt het voor ChatGPT gemakkelijker om je opdracht beter te begrijpen en een nauwkeurig antwoord te geven.

gebruik KISS tactiek toe bij chatgpt

Tip 3: Vermijd twijfeltaal

Gebruik geen taal die op meerdere manieren kan worden geïnterpreteerd, aangezien dit kan leiden tot verwarring en onnauwkeurige antwoorden. Zorg ervoor dat je vraag duidelijk is en dat er geen verwarrende woorden in staan voor een juist antwoord.

In plaats van te vragen “Wat is beter voor SEO: backlinks of zoekwoorden”, kun je beter vragen “Waar moet ik me als eerste op concentreren bij het doen van SEO: backlinks of zoekwoorden”

Beperking

Hoewel je dus met ChatGPT eindeloze zoekwoorden suggesties kunt maken, heeft het helaas geen toegang tot Google data en is het beperkt tot informatie tot september 2021. Het kan dus ook geen SERP data onderzoeken binnen Google. De lijst met zoekwoorden die je van ChatGPT krijgt, ziet er dus op het eerste gezicht misschien goed uit. Maar na een verdere controle zal je waarschijnlijk achter komen dat er veel zoekwoorden tussen zitten met een laag zoekvolume of een hoge moeilijkheidsgraad.

Ideaal voor e-commerce

ChatGPT kan een super handige assistent zijn als je een e-commerce website beheert met honderden producten. Want met slechts enkele klikken kun je snel duidelijke en aantrekkelijke productbeschrijvingen maken. Voeg hierbij de zoektermen toe die je belangrijk vindt en voilà, je SEO omschrijving is in de pocket 😉

Raadpleeg voor extra informatie

Als je bezig bent met bijvoorbeeld het schrijven van een blog is het heel slim om ChatGPT wat extra vragen te stellen over het onderwerp. Als je een blog schrijft over de ontwikkelingen op het gebied van AI, kun je de vraag stellen ‘Welke vormen van AI worden gebruikt?’. De reactie zal dan zoiets zijn;

vraag over AI aan chatgpt

 

Volledig ontzorgen is óók gemak

Mocht je naar aanleiding van dit blog denken ‘Ik snap er nog steeds niks van…’ dan kun je natuurlijk altijd ervoor kiezen dat je je SEO volledig uitbesteed aan onze SEO marketeers.

Dan heb je zowel je onpage als offpage optimalisatie (lees: linkbuilding uitbesteden) professioneel opgevangen en heb je nergens omkijken naar.

Ben je zelf actief in (online) marketing, maar zoek je iemand om mee te sparren? Ook dan ben je van harte welkom om contact op te nemen voor een kennismaking.

 

akad demirdag

Akad Demirdag

Digital Marketeer - Director

Let’s collab
Plan een gesprekGratis SEO scan