Waarom alleen Google optimalisatie telt in Nederland

Wist je dat in Nederland al ruim 15 mln internet gebruikers zijn? En dat ruim 97% van alle internet gebruikers een zoekmachine raadpleegt voor het zoeken naar een product, dienst of om simpelweg informatie te zoeken? Dit zijn slechts enkele feiten die aangeven dat het internet enorm is ingeburgerd in Nederland. Nu zijn er diverse zoekmachines in Nederland, zoals vinden.nl, bing en yahoo. Toch is de grootste zoekmachine in Nederland overduidelijk Google met een marktaandeel van ruim 93%! Dat brengt ons op de term Google optimalisatie en wat het verschil met wat wij in onze branche 'SEO' noemen.

 

Google optimalisatie vs Search Engine Optimalisation (SEO): het verschil uitgelegd

SEO (of search engine optimalisation) heeft als doel het beter vindbaar maken van een website in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Het gebruik van een zoekmachine is zo ingeburgerd, dat de meeste mensen het als startpagina hebben ingesteld op hun computer, laptop, tablet of mobiel. Een slimme zoekmachine levert namelijk direct resultaten op waaruit de gebruiker de beste mogelijke optie kan kiezen op basis van zijn of haar zoekcriteria. Het is ook tijdsbesparend en de huidige zoekmachines zijn dermate 'intelligent 'dat ze de best mogelijke resultaten weergeven. De grootste en bekendste van alle zoekmachines is Google. In Nederland heeft Google nagenoeg een monopolie in zoekmachines. Omdat SEO zich richt om zoekmachines, is het voor Nederlandse website en webshop eigenaren eigenlijk alleen interessant om goed vindbaar te zijn in Google. Het spreekt daarom voor zich dat hoe hoger je ranking is, hoe groter de kans op een gratis klik. Daarom spreken we ook wel van Google optimalisatie (afgekort GO) in plaatst van zoekmachine optimalisatie. Het grootste voordeel is dat tijdens het optimaliseren van een website er alleen rekening gehouden dient te worden met de vindbaarheid eisen van één zoekmachine en niet drie of vier verschillende zoekmachines. Maar wat zijn de andere zoekmachines naast Google en wat is hun aandeel?

 

Het marktaandeel van die 'andere' zoekmachines, heb jij ze weleens gebruikt?

Om het allemaal even in perspectief te zetten, volgens de meest recente data heeft Google een wereldwijd marktaandeel van 65,7%, gevolgd door Baidu (13,3%) en Yahoo (9,3%). Kijken we naar Nederland, dan liggen de verhoudingen totaal anders. In Nederland heeft Google een marktaandeel van 93%, gevolgd door Bing (3%) en Yahoo (2,7%). Het is daarom voor de hand liggend dat bij het maken van een website of webshop het verstandig is rekening te houden met een Google zoekmachine vriendelijke opbouw. Crossmedia House specialiseert zich met haar SEO pakketten volledig op het optimaliseren van websites conform de richtlijnen van Google. Wij werken volgens de meest actuele richtlijnen en algoritme updates van Google om websites technisch te optimaliseren en zoekpositie verbetering te realiseren van relevante keywords die interessant zijn voor jouw business.

Klinkt het nog steeds allemaal abracadabra? Vraag dan een gratis SEO scan aan of neem contact op. We leggen je graag uit hoe Google optimalisatie werkt.